torsdag 21 juni 2018

Hur länge växer man på längden

Går det att räkna ut ungefär hur lång man kommer att bli? De flesta har slutat att växa i 18-årsåldern. En del slutar tidigare och en del senare.


Hej, jag undrar en sak som jag länge funderat på. Det står på seriösa fakta sidor om skelettet att det växer tills man är år ungefär. Vad menas egentligen med växer ?

Om jag som år kvinna redan har en bred bestomme och är lång, menas det då att jag kan bli ännu bredare dom åren som är kvar tills jag är 30? Man mätte storleken på testiklarna för att se hur långt puberteten kommit. Man har sin sista växspurt i slutet av den, och då växer man rejält.


Då vår son hade en tidig pubertet var han nästan färdigväxt i nian. Får man mens tidigare, växer man oftast mer än centimeter. Vi finns alltid med dig när du vill må bättre Jag satt och tänkte på hur länge man växer , Jag slutade växa på längden när jag var 14år, (är 178cm lång).


En vanlig missuppfattning är att flickor slutar att växa i samband med sin första menstruation. En person slutar växa på längden när könshormonerna har stängt skelettets tillväxtzoner.

Det händer vanligen 4-år efter att puberteten startat. Du kommer inte bli kortare när du är ung, utan i så fall längre , men som jag tidigare skrivit det är väldig individuellt om du växer mer eller inte. Killar kan dock växa mycket senare än tjejer, så ännu kan nog din son växa lite till. Jag satt och tänkte på hur länge man växer , det är ju olika för person till person men hur är det om man är sen in i sin växtperiod? Hur är det med puberteten?


Tiden man har på sig avgörs av barnets ålder då han eller hon inträder i puberteten. En sen pubertet kan göra att barn vinner i längd med upp till centimeter per år fram till puberteten. Men hur mycket blir det på några månader och hur länge skall man behöva vänta?


Siffrorna är ungefärliga. Oavsett vad som är anledningen till att vilja få längre hår, så finns det några generella tips som är bra att tänka på i strävan mot målet. Hundar växer ofta längre än vad man tror, men det beror på många olika faktorer. Olika variationer från ras till ras spelar bland annat roll för hur valpens slutliga storlek blir. Många är förståeligt nog nyfikna på när hunden slutar växa och när man vet att den inte blir högre och grövre längre ? Längden ärvs på ett komplicerat sätt och även anlag som finns längre bak i släkten kan antagligen påverka ett barns längd , även om det inte märks hos föräldrarna.


Puberteten påverkar en del. Det finns inga direkta riktlinjer för hur långa dina skidor ska vara. En längre skida kräver nämligen mer erfarenhet i jämförelse mot en kortare som är mer lättåkt.

Mellan åldern till växte jag drygt 20cm efter det växte jag bara 4cm till. Mina föräldrar är ganska korta, tro det eller ej jag är längre än min mamma då hon är ca och min pappa är runt 70-74. Så jag kommer troligtvis inte bli längre en vad jag är nu men jag hatar att vara såhär kort jag vill minst va 65.


Nu är hon orolig att hon inte blir längre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg