torsdag 1 oktober 2015

Argumenterande tal förslag

Förslag på ämnen till argumenterande tal Jag har fått en del förfrågningar om ämnen till det argumenterande talet. Här kommer några som jag drog ur min hatt. Tips på ämnen för argumenterande tal ? Hej, jag ska hålla ett argumenterande tal i svenska där min svenska lärare har sagt att man själv får välja ämne.


Talet kan vara om exakt vad som helst men jag har en riktig idétorka så jag undrar om Sweddit kanske har något aktuellt eller intressant som jag skulle göra mitt tal om?

Jag gick en kurs i retorik och har mitt argumenterande tal (min) nedskrivet med rapport kring talets olika delar om du vill se. Mitt tal är rätt så basic men handlar dock om löpträning så det får ju ses som personligt. För att hjälpa dig ytterligare lite på traven så har vi listat några exempel och förslag på ämnen här nedan. Det finns naturligtvis oändligt många fler.


Va inte den som argumenterar för att få handla på systembolaget när man är bara. För jävla många som kör den som sitt argumenterade tal , och man ser att lärare är rätt trötta på att höra den flera gånger när elever ska hålla argumenterande tal. Vill inte ha något jätteseriöst som t. Hej allihopa, nu är det så att vi ska hålla ett tal i skolan ( argumenterande såklart) i några minuter.

Det blev en rätt trög start för min del men fick tillslut ihop en text. Men nu behöver jag eran hjälp med vad jag kan bättra på texten och lite tips. Ge tips på argumenterande tal. Det får ej vara kontroversiellt (buhbhuhu), ingen ska behöva ta illa upp (tydligen) och talet skall hållas på minuter. Jag HAR sökt i forumet men hittade inget jättebra.


Jag ska hålla ett argumenterande tal i svenska om varför J. Rowling kommer att läsas om hundra år. Jag har tänkt ta upp argumenten: Allt som finns runt omkring, andra böcker, HP-värl filmer osv. Vi känner igen oss trots att det är fantasy, magi fascinerar, en värld som liknar vår men ändå inte – drömma sig bort. Ett personligt tal med lagom mycket humor och skärpa där en berättelse målas upp som exempel på hur man som barn föraktar allt vad rökning heter för att sedan.


Talaren är förmodligen en man som vill hylla sin vän sedan många år. Talet har en något skämtsam ton och inbegriper en del samspel med lyssnarna, men dess. Learn British accents and dialects – Cockney, RP, Northern, and more! Dödsstraff, djurförsök osv är så uttjatat och vill gärna prata om något som inte är så vanligt men jag har verkligen inte aning om vad. Har lite mer än en vecka på mig att skriva en argumenterande text med både för och mot argument.


Men sitter tyvärr inte på några vidare bra förslag för tillfället.

Hade gärna skrivit om något större ämne och utmärka mig från mängden lite. Vad vill du övertyga läsaren om? Ex: Det vore bättre med synliga cyklar i trafiken, för då blev det inte så många olyckor.


Kom ihåg att det är din tes, dvs säga det du tycker, din uppmaning eller ditt mål, som du ska argumentera för, Ofta ser man under möten eller i debatter att man argumenterar kring argumenten istället för tesen. När det börjar spåra iväg, för tillbaka diskussionen till tesen. Det argumenterande talets disposition.


Make your own animated videos and animated presen. Jag läser engelska och vi har fått i uppgift att hålla ett tal som är kopplat till linjen du går i gymnasiet. Jag går på ekonomi ekonomi och det betyder att jag ska argumentera om ekonomi, men jag vet inte vad.


Har ni förslag på teman att argumentera om ? Denna text kan hjälpa dig att se strukturen på en argumenterande text. Många menar att fotboll är bra men jag anser att det är helt fel! Jag behöver hjälp att komma på en tes, alltså något jag ska argumentera för eller emot i skolan.


Ju galnare desto bättre! Lärarens förslag var inga pensionärer efter kl på ICA. Så ja, överdriv gärna! Att argumentera innebär att vi försöker övertyga andra om en viss ståndpunkt.


Argumenterande texter t ex insändare och debattartiklar lyckas med sitt syfte att påverka om tesen är tydlig och argumenten. En argumenterande text försöker övertyga läsaren att instämma i författarens påstående eller åsikt. Det allra viktigaste i en välskriven argumenterande text är de påstående eller argument som används för att stödja författarens åsikt.


Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg