tisdag 6 juni 2017

Sluta på jobbet bjuda på fika

Då kan det ju vara lämpligt att bjuda på en tårta eller annat gott (bakat eller inköpt). Kanske vid en fredagsfika? Ska bjuda på fika när jag slutar. Skulle vilja baka nått själv, men typ sockerkaka.


Tips på snabbfixat fika till jobbet.

När någon ska sluta på ett jobb , bjuder man själv. Slutar jobbet - vad bjuda på? Medan de som säger upp sig brukar bjuda på fika , någon bjöd på gräddtårta, någon bjöd på godis, oftast bjuds det på bulle och kakor (enklare fikabröd). På mitt jobb bjuder man de som jobbar på avdelningen just ens sista dag, inte alla som är anställda och inte folk som arbetar på andra avdelningar.


RECEPT Baka till fika. Att bjuda på gott hembakat fika uppskattas av många. Det är ett riktigt hantverk att kunna baka ett goda fikabrö men det behöver inte vara svårt alla gånger.


Vi har flera recept på prima fika som är lätt att baka och dessutom passar perfekt att bjuda familjen eller kollegorna på.

För de som inte tycker om att vara i centrum för allas uppmärksamhet, kan det hända att man viftar bort avtackningsfester. Kollegorna vill skicka iväg dig med stil där mejlen cirkulerar och önskar allas närvaro för en drink eller fika efter jobbet. Varför ska Du då spendera denna extratid på ”Dem. Det finns inga regler som säger att man måste ha anställda för att man ska kunna utnyttja förmånen, även den som är ensam i sitt aktiebolag kan bjuda sig själv på riktigt billig fika varje dag.


En fika behöver inte bestå av det traditionella kaffet eller småkakor. Så fika kan ibland vara da shit. För många år sedan hade jag ett personalmöte strax efter luciadagen. När jag kom in i mötesrummet var alla i gruppen redan på plats och jag kunde nästan ta på stämningen, dvs att det låg något i luften.


Det är viktigt att avsluta din anställning på ett schyst sätt. Vare sig det är om du vill använda dina kontakter som referenser i framtiden, få ett bra arbetsbetyg eller se till att det arbete du gjort inte faller mellan stolarna. Här är några saker att tänka på när du bestämt dig för att sluta på jobbet.


Fråga: En fråga har dykt upp på min arbetsplats. En kollega ska snart gå på föräldraledighet och vara borta ett antal månader. Förväntas arbetsgivaren bjuda på någon sorts avtackningsfika? Eller förväntas kollegan att bjuda på något?


Tacksam för svar kring vad som är normen i denna fråga.

Vid tjänsteresor har man antagligen gjort på lite olika sätt, många använder t ex poäng som samlats i olika bonussystem för att betala fika under tjänsteresan. Perfekt tycker kanske både arbetsgivare och anställda, även om intjänande av bonuspoängen kommer från arbetsgivarens tidigare inköp eller liknande. Fick en present på vår personalfest nu en månad efter bröllopet och jag tänker ta med ett tackkort framöver och hänga på infotavlan. Jag bjöd inte på fika. Så jag håller med övriga, du behöver absolut inte bjuda på nåt.


Speciellt om dom inte velat anstränga sig tillräckligt för att uppvakta er. Med mig i en kasse hade jag hälsosamt fika som jag hade tänkt bjuda på när vi skulle ha haft jobbmöte senare på dagen. Nu fick de följa med hem och så får jag bjuda på något liknande vid ett annat mötestillfälle. Synd om mina kollegor bara, som inte fick ett sådant gott hälsofika till dagens möte!


Tårta har varit vanligt på de jobben jag har haft. Antingen hembakad eller köpt. Men jag tycker man kan bjuda på smörgås eller frukt, om man hellre föredrar det.


Sen beror det ju på hur många det gäller och hur mycket tid man har att lägga på det. Skära frukt till fler än tio, kan bli tidsödande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg