torsdag 29 september 2016

Argumenterande tal förbjud rökning

Argumenterande tal förbjud rökning

Hitta rätt produkt till rätt pris. Jämför pris livsmedel. Argumenterande text om rökning. Enligt en studie gjord av experter från olika länder så orsakar passiv rökning. En argumenterande text där eleven argumenterar för att rökning i Sveriges ska förbjudas, med utgångspunkt i olika hälsoaspekter och samhällskostnader.


En kort, argumenterande text där eleven tar ställning mot rökning , bland annat genom att presentera statistik över antalet cancerfall relaterade till rökning. Den som röker riskerar att förkorta sitt liv och rökningen påverkar även de personer som vistas i närheten av rökaren. Jag vill argumentera för att rökning inte är bra för hälsan. Rökning kan orsaka cancer.


Men inte bara där längre det har spridit. Hej alla, på tisdag ska vi hålla tal i skolan ( argumenterande såklart). Jag har valt om att förbjuda rökning , men nu är det så att jag behöver lite hjälp om hur jag ska bygga upp texten för det har jag fastnat lite på. Så jag skriver texten här och är öppen för alla förslag och tankar.


Argumenterande tal förbjud rökning

På allmän plats är man sällan ensam, det är medicinskt konstaterat att personer dör i lungcancer av passiv rökning varje år i Sverige. Flera tusen rökare dör av lungcancer men varför ska de som inte röker drabbas. Förbjud rökning på alla allmänna platser. Förseningen kommer få stora konsekvenser för dem som drabbas mest av andras rökning – barn, unga och personer med astma och överkänslighet. Men tyvärr har jag inget val på de flesta offentliga uteplatser.


Man säger passiv rökning men jag vill snarare kalla det ofrivillig rökning. Det var inte jag som valde att bombardera mina lungor med farliga gifter i väntan på bussen. Det var heller inte jag som valde att suga i mig lite cigarettrök efter maten på restaurangbesöket. Ett förbud mot rökning skulle förhindra många mänskliga tragedier, skriver Ola Brodin, Svenska Lungcancerstudiegruppens insamlingsstiftelse, Tommy Björk, Stödet, lungcancerpatienternas förening, Gunnar Wagenius, Svenska planeringsgruppen för lungcancer och Roger Henriksson, Svensk onkologisk förening, på Dagens Nyheters debattsida i dag.


Argumenterande tal förbjud rökning

Skolgård som i skolgård för ungdomar under år? Då kan ju ett argument vara att man måste vara år för att få köpa ciggisar samt att rökning är ett bevis på svag karaktär och att lätt falla för grupptryck. Att det är dåligt för hälsan är ju också ett bra motargument. Om du vill få fram din åsikt och övertyga andra måste du välja rätt ord. Och du måste använda bra.


Ett exempel på en argumenterande text. Denna text kan hjälpa dig att se strukturen på en argumenterande text. Du ska välja en av dessa och skriva en argumenterande text enligt instruktionerna. Du är mot rökning på allmän plats.


Jag har ett argumenterande om dödsstraff imorn bitti och har inte sovit på över timmar Tjena, jag går Samhällslinjen på gymnasiet och i vår svenska kurs om retorik fick vi uppgiften att hålla ett argumenterande tal. Vad vill du övertyga läsaren om? Ex: Det vore bättre med synliga cyklar i trafiken, för då blev det inte så många olyckor. Vi tog fram planschen från genreväggen som visar hur man gör då man skriver en argumenterande text.


Vi förstärkte syftet med den argumenterande genren, och vilka olika typer av texter det kan vara, reklam la vi till också. Jag gick igenom strukturen med rubrik, inledning, argumenten och en avslutning som sammanfattar åsikterna. Visste ni att tjurfäktning är en gammal tradition som.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg