torsdag 3 december 2015

Informerande tal om musik

Ett informerande tal innehåller, som du hör, information. Meningen är att du ska upplysa din publik om ämnet ditt tal handlar om. Hur man på bästa sätt skriver och framför ett informerande tal hittar du i mina fem tips! Vet du vad jag tog för ämne?


Jag fick MVG på talet och MVG i slutbetyg! Det är bara att köra efter magkänslan: det du kan bäst är det du kan bäst.

Ska du hålla ett riktigt bra informerande tal , krävs det att du vet vad du pratar om , du har koll, du tycker om ämnet och kan prata fritt kring det utan eventuella stödord. Här går jag genom hur man kan lägga upp ett informerande tal. Slideshare uses cookies to improve functionality and performance, and to provide you with relevant advertising.


If you continue browsing the site, you agree to the use of cookies on this website. SLUT - I direkt anslutning till din syftesbeskrivning kan du formulera en huvudtanke eller något som liknar en tes. Argumentationen är talets längsta del. Där går du igenom de fakta och exempel som du vill ta upp.


Berätta gärna hur du kommer lägga upp den delen.

Föreställ dig hur det skulle vara, om denna person var du. De nyss nämnda är typiska exempel på resultat av vad som med ett samlingsnamn kan kallas för mobbning. Detta argumenterande tal är baserat på mobbning och jag kommer att belysa detta ämne utifrån en saklig och tydlig synvinkel som för mig är aktuell i dagens samhälle. Jag ska hålla tal nästa fredag, något som jag är väldigt nervös inför.


Det värsta är att jag inte har nån aning om vad jag ska prata om ! Det ska vara ett informerande tal , valfritt ämne. Det här är ett talmanus till ett informerande tal i kursen Retorik, som handlar om spegelneuroner. En nedskriven version av ett tal , där eleven pratar om miljön i framtiden.


Fokus ligger bland annat på hur allvarligt miljövarningar tas, och om dessa varningar gör skillnad. Vidare så diskuteras även alternativ för hur man ska kunna förbättra miljön. Notera att källor för informationen som presenteras i talet saknas. INFORMERANDE TAL Retorik handlar om påverkan – vad som i varje situation är bäst lämpat för att övertyga lyssnarna. Har fått en uppgift att hålla ett informativt tal på minuter och det får handla om vad som helst ifrån illuminatis existens eller om jorden är platt etc.


Det har under ett flertal år diskuterats om CS:GO borde satsa på en franchised liga så som i League of Legends och Overwatch. Vi valde på grund av detta att fråga proffsen själva om de skulle vilja se en sådan liga i Counter-Strike: Global Offensive. Du har dock inte använt retoriken för annat än argumentationer.


Men ett informerande tal skiljer sig inte så mycket från ett argumenterande, förutom i vissa punkter.

Hej, jag heter Jennifer och jag kommer från landstingshälsan och är här idag för att ni behöver bli påminda om tobakslagen och jag vet att dem flesta rökare bryter mot den tobakslag som finns idag. Man måste börja tänka på allmänheten som väljer att inte skada sin kropp med de ohälsosamma gifterna en rökare bidrar med. Gud vilka fina tips man får av din sida. I skolan så ska jag hålla tal om en bok. Boken heter Stolthet och Fördom och är skriven av Jane Austen.


Den handlar om både kärlek och hat. Talet ska handla om varför man ska läsa boken. Skulle verkligen behövt hjälp med en inledning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg