måndag 14 december 2015

Krönikor om skolan

Krönika av en elev på KF. Det tar ett tag för oss människor att inse att skolan faktiskt är viktig, att man behöver en utbildning. För vissa är det bara en självklarhet, man glider igenom skolan på en räkmacka, med bra betyg och en ljus framtid framför sig.


För andra är det betydligt svårare. Det enda hen pratar om i skolan är betygen? I alldeles för många skymningsskumma rum sitter det barn och gråter över att de misslyckats att nå delkriterierna för betyg B eller om det var C eller D som var målet, på ett sketet läxförhör. Det är rektorn på en skola som ska bedöma om en elev är i behov av svenska som andraspråk, vilket är en bedömning som – i min erfarenhet – sällan sker i skolor där majoriteten av elever inte är etniskt svenska. Istället får alla elever med någon form av invandrarbakgrund läsa ämnet.


Läs också: Fler krönikor av Arben Vata. Detta var säkert en enskild händelse, men det går inte att se manifestationer av diskriminering och främlingshat mot invandrare som sällsynta. Diskussionen om detta är en het potatis och debatten om frågan är mycket känslig, eftersom det finns en risk för missförstånd. Tänk alltid på att anpassa språket efter läsaren. Om du ska skriva en krönika i skolan ska du inte försöka imponera på läraren med krångliga formuleringar och or utan skriv så att du känner dig bekväm.


Våga också utnyttja friheterna man har när man skriver en krönika : skriv så att det känns roligt och inspirerande. Detta är den nya skolan , där både mamma och pappa och barnen ska vara så inblandade att det nästan blir lite fånigt. Det märks på utvecklingssamtalen.


Förr om åren hette det kvartssamtal och då träffades läraren och föräldern enskilt för att prata om hur det egentligen går för barnet i skolan. Föräldrarna fick veta sanningar. Några av er ska skriva en krönika i skolan , andra är sugna på att försöka skicka in sina texter till en tidning. HÄR har jag skrivit kort om hur man kan gå tillväga för att bli krönikör).


Krönikor om skolan

Jag vill påpeka att jag faktiskt inte vet hur en krönika ska skrivas, egentligen. Alltså hur “reglerna” ser ut. Om jag skulle skriva en krönika idag hade jag kanske skrivit om Madeleines förlovning. Inte för att stjäla ämnen (haha), men för att bli inspirerad. Det är svårt att skriva en krönika bara sådär när man inte egentligen vet vad man vill skriva om eller inte direkt har en åsikt om något.


Människor tycker om att ta kontrollen själva. OnT: En krönika är ju som ett kåseri och är mer åt det avslappnade, humoristiska hållet vad gäller texter. Man behöver inte hålla sig till fakta utan kan med gott samvete lätta på mameluckerna och dra en riktig skröna om man så vill. Det är inte för intet det är min favorittyp av text!


Du ska skriva en bok om en fantastisk, unik, underbar, fullständigt makalös person – nämligen dig själv. Det kommer att bli en suveränt bra bok, eller hur? Igår kom också tonårssonen hem med denna klassiska skoluppgift. Det omtalade obligatoriska skolvalet röstades exempelvis igenom med en enda rösts marginal.


Som en fortsättning på inledningens sportmetafor är frågan om skolan någonsin kommer att bli en homerun för Borås. Vi är alla medvetna om att vår skolgång är viktig, en betydelsefull och till och med avgörande grund i våra liv. Kunskap är nyckeln, lärdom är vä.


Läs mer: Elever i årskurs tänker tillbaka på sin skolgång. Den bästa skolhjälpen. Jag kommer inte ihåg så mycket från det första året i skolan. Jag har blivit hemskickad från skolan. Jag blir inte arg eller ledsen för det, jag har inte gjort något fel.


De bryr sig bara om mig och det inser jag. De gillar sakerna jag gör men vill inte att jag ska jobba ihjäl mig. Peter Bragner är nöjd med lösningen.


Krönikor om skolan

Han menar att det är dags att sluta förlita sig på skolor som ännu inte finns. KRÖNIKA KRÖNIKA Klyftorna ökar i världen, i Sverige, i Östergötland. De som har det bra får det allt bättre och de som har det dåligt får det allt sämre.


Sorgligt nog gäller detta också svenska skolan , där jämlikheten borde vara som starkast. Enligt Skolverket är läxor inte obligatoriskt för elever och det regleras varken i skollagen eller läroplanen. Trots detta är läxor vanligt förekommande i många skolor. Sven-Erik Lundberg anser att mobilförbud på lektionerna i skolan borde vara självklart.


Krönikor om skolan

Gefle Dagblad har torsdagen den oktober huvudrubriken ”Mobilförbud bakom betygslyft för elever”. Min första reaktion var ”men det är väl självklart”. Inte kan man följa en undervisning om man samtidigt sitter och leker med en mobiltelefon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg