tisdag 7 mars 2017

Adhd bipolär borderline

Adhd bipolär borderline

Orsaker till borderline. Varför vissa personer får borderline är fortfarande okänt. Men en teori är dock att de personer som lider av borderline har en medfödd känslomässig sårbarhet samtidigt som de utsatts för ett trauma under uppväxten. Jag är inte bipolär själv, men lever med en man sedan år tillbaka som har adhd och är bipolär.


Det stora genombrottet för både honom och mig var faktiskt när jag fick vara med på samtal med hans psykolog för att jag skulle lära mig hur han tänkte. Borderline personlighetsstörning (förkortas Bps). Jag undrar om någon har råkat ut för samma sak och kan dela sina insikter i skillnaden på bipolär och borderline ? Adhd förklarar mycket av det du skriver, känner man sig udda har man ofta shizo-drag(inge fel med det). Emotionellt instabilt personlighetssyndrom, EIPS, eller borderline personlighetssyndrom som det också kallas, innebär att du hanterar starka känslor på ett sätt som kan bli skadligt för dig själv. Det finns behandlingar som kan hjälpa dig med EIPS.


Känner du igen dig i påståendena? Det kan vara så att du har borderline. Men tänk på att det krävs en ordentlig utredning för att ställa en diagnos. Adhd , bipolär sjukdom och aspergers syndrom kan ibland förväxlas med borderline. LÄS OCKSÅ: Depression - tecken du ska se upp med.


Adhd bipolär borderline

Extrema känslosvängningar präglar personer med emotionell instabilitet (tidigare kallat borderline personlighetsstörning). Men neurovetaren Predrag Petrović hävdar att det inte alls är en personlighetsstörning – utan ett neuropsykiatriskt tillstånd som har flera likheter med adhd. Bipolär sjukdom finns en ökad risk för suicid när de är i sin depressiva fas av sjukdomen.


Om båda tillstånden finns samtidigt måste behandling av bipolära delen först påbörjas. Nu väntar nya sätt att sätta diagnos på psykiska funktionshinder. Kan man bota borderline ? Det beror på att BDP klassas som en så kallad personlighetsstörning: den har uppstått tidigt i livet och är därför en del av individens psykologiska paket. ADHD fungerar bättre då. Så jag började googla och hittade fakta om bipolär sjukdom och borderline och kände igen mig i båda.


Mest i att vara bipolär men även i borderline. En patient med misstänkt bipolär sjukdom bör utredas av psykiater. Anamnes: hereditet, debutålder, förlopp, episoder, tidigare medicinering och reaktioner på detta. Adhd , borderline och bipolär sjukdom är besläktade tillstånd med överlappande symptomatologi. Det de har gemensamt är svängningar i humöret, problem med impulskontrollen samt relationsproblem.


Humörsvängningarna vid adhd är ultrasnabba och sker konstant beroende på stimuli. Den hjälpte mig framför allt att få en acceptans i mig själv och vem jag var. Jag skulle rekommendera alla med borderline eller med någon likande psykisk diagnos att gå DBT behandling. Samsjuklighet betyder samtidig förekomst av en eller flera andra diagnoser eller problemområden i samband med den primära diagnosen bipolär sjukdom. Tove Lundin, 3 har sambo, två små barn, villa, adhd och bipolär sjukdom.


Detta är inte ovanligt. Att leva med diagnoserna ställer till det iblan men hon skulle inte vilja vara utan dem. Jag tänker ofta att folk utan diagnoser verkar ha en tråkigare tillvaro. Vi träffade henne redan i vintras. Nu är hon aktuell i SVT:s program Mina två liv.


Etiologin till bipolär sjukdom är inte känd. Uppskattningsvis är det genetiska bidraget till bipolär sjukdom 54–6. Om en person har en förstagradssläkting med bipolär sjukdom löper den personen gånger högre risk att drabbas själv jämfört med gemene man.


Betydande samsjuklighet med flera andra psykiatriska diagnoser som depression, ångestsyndrom, bipolär sjukdom, personlighetsstörning (ffa antisocial resp borderline ), missbruksproblem (dock att autismspektrumtillstånd ofta går med avståndstagande från alkohol och cigaretter).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg