torsdag 23 mars 2017

Informativt tal om mobbning

Mitt namn är Marie Hoge­brandt, och jag är här för att tala med er om något som har stor bety­del­se: Era barns väl­färd. Var­je dag drar sig ett tusen­ tal barn och ung­do­mar för att gå till sko­lan, eftersom de är utsat­ta för mer eller mind­re syn­li­ga över­grepp av så kal­la­de skol­kam­ra­ter. Alla målgrupper utövar mobbning och det kan ske i form utav viskningar, blinkningar och skratt men även av elaka ord. Föreläsningar om mobbning belyser mobbning ur olika perspektiv och olika platser.


Om den ändå är fejk så är den här killen en bra skådis, jag gick på det.

Syftet med detta tal är inte att beskylla och anklaga. Jag är inte ute efter att hitta en person som jag kan beskylla för all mobbning och alla kränkningar som pågår runt omkring oss. Har fått en uppgift att hålla ett informativt tal på minuter och det får handla om vad som helst ifrån illuminatis existens eller om jorden är platt etc.


Har en uppgift som måste vara klar nästan vecka som jag har knappt börjat med eftersom jag har en väldigt upptagen vecka. På tal om mobbning - och det som görs Denna kunskapsöversikt beskriver hur mobbning kan förstås ur olika perspektiv och hur synen på mobbning förändrats historiskt. Om det inte har hänt dig så kan du verkligen inte veta hur det känns men du kan få en uppfattning när du ser andra utsätts för mobbning.


Argument: Stopp till mobbning.

Linn hade en skoluppgift att hålla ett argumenterande tal , och valde att tala om mobbning för sin gymnasieklass. Mobbning är som ett helvete för unga barn. Jag blev så imponerad när jag läste resultatet av hennes arbete att jag bad om att få publicera det här på bloggen.


Ett tal som tar upp många av de problem som mobbning innebär. Talet innehåller många tankar om ämnet, och ger även lite vägledning till eventuella lösningar. I ettan på gymnasiet skulle jag hålla ett argumenterande tal om mobbning och för att skapa en helhetsbild var jag tvungen att ta fram det positiva med mobbningen , vilket var en hård utmaning. Kommunen och skolorna måste agera på ett snabbare och effektivare sätt, så att mindre barn blir utsatta för mobbning. För vad kan möjligtvis vara positivt med något som mobbning ? Jo, jag kom fram till att.


Ett informerande tal innehåller, som du hör, information. Meningen är att du ska upplysa din publik om ämnet ditt tal handlar om. Hur man på bästa sätt skriver och framför ett informerande tal hittar du i mina fem tips! Uppsatser om TAL OM MOBBNING. Vill inte babbla fotboll typ eftersom alla vet det och det känns konstigt att göra ett informativt tal om det.


Funderar på att prata om problem kring julen.

Erik Niva som ett exempel. Om ett barn blir mobbat måste det alltid tas på allvar. Det kan också vara kränkningar som sker på nätet. I skolan, förskolan och på fritids finns det en plan för hur personalen ska hantera mobbning.


Men mobbningen har satt sina spår, som trots terapi aldrig försvinner helt. Och även om mobbningen inte är hela bakgrunden till mina problem i dag, så är den en bidragande orsak och har sannolikt verkat som en trigger. Posttraumatiskt stressyndrom, generellt ångestsyndrom, sjukskrivning, bipolär sjukdom, fler sjukskrivningar. En utredande text om mobbning , skriven av en elev med svenska som andraspråk. Fokus ligger bland annat på definition av mobbning , lagar mot mobbning samt orsaker för mobbning.


Eleven tar bland annat utgångspunkt i följande frågeställningar: - Vad är egentligen mobbning ? Varför man blir mobbad (orsaker)? INFORMERANDE TAL Retorik handlar om påverkan – vad som i varje situation är bäst lämpat för att övertyga lyssnarna. Du behöver ge svar på frågorna: När ska lyssnarna göra det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg