måndag 29 juli 2019

Krönikor ämnen

Viktigt i en krönika är just att den är personlig, den ska alltså innehålla krönikörens egna tankar och kommentarer. Krönikor kan skrivas ganska fritt, men vissa punkter är bra att alltid tänka på. Essä betyder försök eller tankeförsök och är en slags betraktelse. En krönika är ett slags essä som har med tid att göra.


Texten kan bestå av lite vad som helst. Krönikan använder sig av det vardagliga och vanliga för att läsaren ska få syn på det som ligger i tiden (källa Sigbritt Ernald - Skrivsätt, Handbok för unga skrivare). Tänkte skriva en krönika till en tidning (en typ av tävling), den får vara om precis vad som helst men det står totalt stilla i skallen på mig. Fick just reda på att deadline är imorn så om det skall bli något av saken borde jag börja ikväll. Krönikan är en kortare typ av tidningstext där en krönikör för fram sina egna åsikter och tankar i ett dagsaktuellt ämne.


De flesta stora tidningar och tidskrifter publicerar flera krönikor inom olika ämnen , till exempel sport, nöje, film och vetenskap. Relationen mellan barn och deras föräldrar får i det här sammanhanget sägas vara något som är ständigt aktuellt. Stilnivån i en krönika kan variera beroende på det sammanhang där texten ska publiceras. När du skriver en krönika i Svenska är din uppgift att belysa ett ämne som just du tycker att det bör vara mer fokus på. Beroende på vad det är som diskuteras kan språket i en krönika vara humoristiskt, allvarligt eller satiriskt – ibland i en och samma text.


Krönikor ämnen

När jag ville lära mig att skriva krönikor fanns det ingen litteratur. Så jag skapade en egen populärvetenskap kring ämnet. Nu vill jag dela med mig. Boken har nått många läsare, främst på gymnasie- och högskolenivå.


Om jag skulle skriva en krönika idag hade jag kanske skrivit om Madeleines förlovning. Inte för att stjäla ämnen (haha), men för att bli inspirerad. Det är svårt att skriva en krönika bara sådär när man inte egentligen vet vad man vill skriva om eller inte direkt har en åsikt om något. Man behöver inte hålla sig till fakta utan kan med gott samvete lätta på mameluckerna och dra en riktig skröna om man så vill. Det är inte för intet det är min favorittyp av text!


Du behöver inte skriva om ett unikt ämne , men ditt uttryck och din vinkling behöver vara originella. Rockjournalisten Elin Unnes skriver krönikor för Allt om trädgård. Hon har valt att rikta in sig på porträtt av ”odödliga odlare”, men skriver också om företeelser som stadsodling. Du skriver krönika som gymnasieelev. Vad har du reagerat på den sista tiden inom skolvärlden eller i ungdomars vardag?


Krönikor Statsministern förstår inte parlamentarisk demokrati Statsminister Stefan Löfven må sakna politisk erfarenhet, men det ursäktar inte hans påståenden att parlamentarism innebär att alla partier är skyldiga att genomföra regeringens politik, eller att riksdagen måste ha förtroende för regeringen. Följ Moviums medarbetare genom deras krönikor om aktuella ämnen. Här hittar du även krönikor av externa skribenter som Movium vill lyfta fram.


Krönikor ämnen

Det räcker dock inte med att hitta ett bra ämne , krönikan måste dessutom vara skriven på ett sätt som fångar läsaren och framför budskapet. Det är här som krönikorna blir riktigt roliga och givande att skriva, eftersom den fria formen ger dig friheten att använda språket som du vill för att fånga läsaren. Krönika , tideböcker, är det äldre namnet på vad man i högre mening brukar kalla historia. Man brukar dock göra den skillnad dem emellan, att krönikan nöjer sig med att återge de yttre händelserna, medan historien även söker efter det inre sammanhanget emellan dessa och forskar efter de lagar, som verkar på djupet. Den är personligt skriven och innehåller egna åsikter.


Krönikören talar ofta för en idé (t ex för tolerans och mot rasism). Jag vill påpeka att jag faktiskt inte vet hur en krönika ska skrivas, egentligen. Alltså hur “reglerna” ser ut.


Krönikor ämnen

Jag har heller ingen journalistisk utbildning. Ta inte mina tips som skrivna i sten. Hur man skriver en krönika : Ett aktuellt ämne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg