måndag 29 juli 2019

Krönika ämnen blogg

Har du ett särskilt ämne du vill blogga om,. Men jag känner mig helt tom i huvudet, det har gått en vecka utan att jag skrivit ett ord. Så nu behöver jag massor av idéer på vad jag kan skriva om! Vi skulle vilja visa dig en beskrivning här men webbplatsen du tittar på tillåter inte detta. Vad är det som gör en krönika angelägen och bra?


En bra krönika ska fånga daggdroppen och spegla kosmos.

Texten ska kommentera något aktuellt, men gärna fokusera på en detalj som berättar något om helheten. Fem snabba tips för en bra krönika , tack! Tänk på vilka känslor du vill väcka hos läsarna. En krönika behöver inte vara ett tydligt ämne som gratis mensskydd eller gratis kollektivtrafik. Personligen brukar jag ibland skriva krönikor utefter händelser som jag har tagit del av som jag sedan kopplar till både mig själv men även spinner vidare på och förklarar i ett bredare perspektiv.


Man kan säga att en krönika ska vara en lättsam text med personliga kommentarer kring aktuella och vardagliga ämnen. Uppgiften är att väcka tankar, roa och underhålla. Mall – Skriva krönika Om en krönika En krönika är en personlig tolkning av en händelse.

Viktigt i en krönika är just att den är personlig, den ska alltså innehålla krönikörens egna tankar och kommentarer. OnT: En krönika är ju som ett kåseri och är mer åt det avslappnade, humoristiska hållet vad gäller texter. Man behöver inte hålla sig till fakta utan kan med gott samvete lätta på mameluckerna och dra en riktig skröna om man så vill. Det är inte för intet det är min favorittyp av text! Relationen mellan barn och deras föräldrar får i det här sammanhanget sägas vara något som är ständigt aktuellt.


Stilnivån i en krönika kan variera beroende på det sammanhang där texten ska publiceras. Om jag skulle skriva en krönika idag hade jag kanske skrivit om Madeleines förlovning. Inte för att stjäla ämnen (haha), men för att bli inspirerad. Det är svårt att skriva en krönika bara sådär när man inte egentligen vet vad man vill skriva om eller inte direkt har en åsikt om något.


Du behöver inte skriva om ett unikt ämne , men ditt uttryck och din vinkling behöver vara originella. Rockjournalisten Elin Unnes skriver krönikor för Allt om trädgård. Hon har valt att rikta in sig på porträtt av ”odödliga odlare”, men skriver också om företeelser som stadsodling. Skillnaden mellan en krönika och en blogg. En av de vanligaste fällorna man kan hamna i under skrivandet, är att skriva på ett sätt som lämpar sig mer för en blogg än en krönika.


För många som inte är vana vid att skriva enligt berättarkonstens alla regler är det svårt att särskilja en blogg från krönika. Denna sajt är en samlingsplats för ett flertal bloggar där man kan skumma igenom de senaste rubrikerna. Titta in på feeden där du kan välja bland olika bloggar och se vilka ämnen som är heta just nu.


Eller stanna till och läs en krönika om något dagsaktuellt.

För närvarande syns flödet från olika bloggar. I en ny blogg delger mannen bakom Diva och Fabola oss sina tankar om båtkonstruktion och båtförsäljning och sin syn på framtidens båtliv. Bernt började sin karriär i båtbranschen genom att ställa ut en 5. Krönika Nu startar Hamnen.


Storängsbotten, samtidigt som han gjorde lumpen. Sedan dess är han fast förankrad i båtbranschen. Jag vill påpeka att jag faktiskt inte vet hur en krönika ska skrivas, egentligen. Alltså hur “reglerna” ser ut. Ta inte mina tips som skrivna i sten.


Jag har heller ingen journalistisk utbildning. Hur man skriver en krönika : Ett aktuellt ämne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg