tisdag 15 maj 2018

Hålla tal i skolan

Ta kontakt med vännerna från skolan igen. Massor av foton och minnen! Vad roligt för din fru att ni vill hålla tal till henne! Jag tänker att det är bra att ha ett fast manus när man är ovan och föreslår att ni håller ert tal på rim.


Ett kul grepp och inte så vanligt. Det är lättare att rimma än man tror och väljer ni gratulera finns det över 6ord i rimlexikon på nätet.

Det kan stötta och uppmuntra, tacka, ge goda rå upplysa eller helt enkelt bara vara fullt av humor. Vi har talen för dig som arbetar inom skolvärlden. Vill du beställa ett specialskrivet tal ? Ska du hålla tal men känner dig mer nervös än glatt exalterad över detta faktum? Lugn – här är första hjälpen!


Jag vill minnas att jag höll tal om ett så töntigt ämne som Julen på Sv C, det skulle vara lika långt osv. Eva Kihlström är författare, journalist och retorikcoach. Och fem minuter om julen är inga problem, snacka om traditioner etc.

Tomtens historia, julgranens historia etc. Economists, sen tog jag upp några händelser, här i. Hade ett argumenterade tal om fildelning och ett informerande tal om Jan Guillous böcker. Sen så jag ett tal om min katt på engelska och hm, ett tal i nationella provet typ, men improviserade så minns inget om det. Att skriva och hålla tal Konsten att hålla tal , s. Dels kan det göra att man lättare blir förstådd och dels att man blir bättre på att övertyga folk. Agnes Eriksson ville hålla tal om mens i skolan.


Men enligt Agnes stoppade läraren idén för att det kunde vara stötande för killarna i klassen. Därför driver jag den här sidan. Ingen ska behöva oroa sig för ett festtal, föredrag i skolan eller en jobbpresentation! Här på Talakuten finns genvägarna som får dig att hålla ditt bästa tal någonsin. Många lärare och skolor länkar hit, under terminerna toppar alltid SMARTA TIPS besöksstatistiken.


När jag tänker på när jag håller mitt tal så ser jag mig själv få folk att skratta, jag går självsäkert runt i rummet och låter supersmart när jag pratar. Istället för dem där typiska talen i skolan som är så tråkiga så fångar jag verkligen upp alla som lyssnar och får talet att verka intressant och spännande. Jag blev ombedd att hålla ett tal för de sörjande i skolan.


Säga några trevliga ord om att det är tillåtet att vara annorlunda, att vi måste ta hand om varandra, att vi aldrig får tolerera att vissa blir mobbade. Jag vill inte prata på skolan han gick på, jag vill bränna ner den. Negativ uppmärksamhet får motsatt effekt.

Du ska hålla ett tal om hur en människa (eller dig själv) påverkas av positiv, negativ eller ingen uppmärksamhet. Du ska göra kopplingar till den litteratur du läst. Skolan har redan bäddats in i grönska.


I klassrummen har fönstren öppnats för sommarvärmen och dofterna. Jag ska hålla ett argumenterande tal på min om “låt finskarna slippa svenskundervisning” alltså om tvångsvenskan i Finland. Jag behöver hjälp med en konkret exempel på bra inledning och en tes och hur ska jag strukturera det hella och tillsist en rolig och bra avslutning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg