tisdag 29 maj 2018

Fina ord till min dotter som fyller år

Till min dotter Du kom som en sol, fick min morgon att vakna och blommorna att blomma Du sprider sådan värme, ser saker med humor, och lockar mig till skratt Du är en klokar del utav mig, ser livet så klart när jag vandrar blind Genom dig har jag funnit mig själv, och vägen till mitt. Födelsedagshälsningar förslag. Gud som haver barnen kär, se till mig som liten är. Vart jag mig i världen vänder, står min lycka i Guds händer. Lyckan kommer, lyckan går, du förbliver, Fader vår.


Fina ord till min dotter som fyller år

Gode Fader, tag du vård om oss här i denna går så att far och mor får vara friska glada, utan fara. Se farmors exempel till Ellens födelsedag plus det här till Göran som fyller jämnt. Rhymezone är bra för rim på engelska. Fler rim att inspireras av finns under Bröllop och Tack.


Jag må vara lite mindre melodramatisk än jag var för några år sedan men jag har det fortfarande i mig. Till exempel skriver jag brev till min dotter ibland. Vet inte om hon kommer få dem, men det är gott att skriva på nåt vis. Vad som står i dem förblir mellan mig och – eventuellt – henne.


Fina ord till min dotter som fyller år

Grattis till din dotter. Det är med sina barn man märkar att åren går iväg. Blåkulla får vara i år , lite kallt och tråkigt väder för en kvasttur. De här kända personerna lyckas med konststycket att sätta ord på vad som gör mammor till en urkraft av kärlek och klokhet.


När jag ser vad de här människorna säger om sina mödrar blir jag stolt över min och vill berätta för henne vad jag känner. Nu du fyller år med nolla vilken siffra före har vi glömt att kolla Din vitalitet ger oss ingen ledning vi ger upp, den siffran saknar mening. Tappat hår Toupé och krycka Snart din lycka.


Vi vill med detta telegram dig hylla nu när du femtio år skall. Kanske du gissar vad som är på gång nu när vi stämt upp till. För idag fyller hon år. Ett tal på min dotters 18-årsdag Min äldsta dotter fyllde nyligen 18.


Och nej, det här blir inte ännu en krönika där en pappa står i dörrglipan och ömt iakttar sina sovande barn, oroandes över alla faror som lurar därute samt den där plötsliga pappa- till - döttrar -insikten att feminism är rätt bra grejer ändå (så dags då). Eftersom hela min värld har fått en annan nyans av just det andliga, så vill jag gärna dela med mig av detta, till alla er som tittar in i min nya blogg! Jag har ingen vana att blogga men, däremot älskar jag att skriva och skriver både dikter, noveller, låtar, barnböcker m. Något som jag också är intresserad av är att fotografera och då blir det gärna moln, natur och mat. Isatou är klart det av mina barn som har det största hjärtat. Jag har aldrig sett tillstymmelse till elakhet eller taskighet ens glimma till i henne.


Lojal tror jag är ledordet om man ska beskriva Isa med ett enda ord. Eftersom Isa är yngst av mina döttrar känns det mäktigt och märkligt att hon fyller år. Om man har fått förtroendet – och förmånen – att ha sin dotter som en av sina allra bästa kompisar, eller kanske till och med den allra bästa, är detta ett tal som passar utmärkt.


Det är lagom långt och det hyllar bruden, både som den älskade dotter och den underbara väninna, som hon är. Talet värmer och berör. Sara heter jag som skriver diverse allehanda om hur livet ter sig här på Fågelberga med tre hundar, två hästar (men det finns tre på gården), en katt, en knasig sambo som sällan eller aldrig egentligen vill bli nämnd här men blir det ändå. Vi har sammanlagt fyra barn, men inget gemensamt.


Min kärlek till dig är så himla stor. Jag vill aldrig skilja mig ifrån dig du min kära vän du har fått mig på fötterna igen. Du har gjort mitt liv mycket bättre än för. Jag älskar dig jättemycket jag skulle kunna ge dig en hel blomsteraffär. Du är världens bästa flickvän som jag har.


Nu blir det väl i så fall livet som separerad istället, men eftersom jag inte längre uppdaterar så ofta så spelar det egentligen ingen roll. Har du ett viktigt tal att framföra?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg