torsdag 10 maj 2018

Hur länge växer bröstet

Känner du små, hårda knölar i brösten ? Lugn, det är ett tecken på att dina bröst utvecklas! Hur länge växer egentligen bröst ? Dessutom förändras de som bekant under hela livet, även långt efter att de har slutat växa. Men när når de egentligen sin tillväxtpeak?

När brösten växer kan de kännas ömma och en del tycker att det gör ont eller kliar. Det är vanligt att brösten växer i olika takt och att det ena bröstet börjar växa före det andra. Jag undrar på riktigt. Tr or mina bröst blivit större senaste året. Eller åtminstone fått en annan form så att de känns större.


Visar endast inlägg av Anonym (en mamma) - Visa. Men i min dotters fall (vilket jag ville med denna tråd) undrade jag försynt hur det har varit för er andra när det gäller växandet på brösten.

Själv har jag ingen aning om när de slutade växa , så det var därför jag ville fråga. Att du sen kände dig kränkt får stå för dig. Mina bröst ser ut som hundöron.


Kommer mina bröst att växa ännu? Suss Åhman, sexualrådgivare och socialpsykolog, svarar: Flickors kroppar brukar vara färdigt utvecklade i slutet av tonåren. Ja, dina bröst kommer att växa när du blir äldre. Man kanske kan säga att de svullnar då. Men hur de ändras är olika från person till person.


Det finns ingen storlek som är ”rätt” för en viss ålder. Man får mjölk i brösten om man blir gravid och föder barn. När du är gravid blir brösten tidigt ömma. Senare under graviditeten kan brösten växa samt börja läcka bröstmjölk. Att brösten påverkas under graviditeten beror på de hormonförändringar som sker i din kropp.


Brösten under graviditeten. Läs mer om hur dina bröst påverkas när du är gravid. Sen ger medierna också en lite felaktig bild av hur den ideala kvinnokroppen ska se ut.

Som 17-åring har dina bröst inte ännu utvecklats färdigt, så det är omöjligt att säga hur dina bröst kommer att se ut när du är vuxen. Du kommer säkert att får bröst som passar bra till just din kropp. Hälsningar, Suss Åhman, sakkunnig i. Det är individuellt för varje person hur mycket vikt påverkar bröststorleken, eftersom det beror på bröstens uppbyggnad. Kvinnor med fasta bröst har mer bröstvävnad än fett, och därför märker de ofta ingen större skillnad om de går upp eller ner i vikt. I puberteten börjar brösten växa.


Ja, som det står ovan: hur länge växer brösten ? H, men vill iallafall ha kupor större. Tror ni att de kan växa på några år? Vilken kost du ger din hund avgör också hur länge din hund växer och för att du ska få en pigg och frisk hund som får i sig alla näringsämnen den behöver. Det är oerhört viktigt att du ser till att du har koll på det för att din hund ska växa på ett bra sätt utan näringsbrister och liknande, som kan ge men och defekter senare i livet. Hur stora de blir beror på ens arvsanlag.


Har man precis börjat få bröst behöver man ofta inte ha bh. Läkaren känner igenom dina bröst om du söker vård för en knöl i bröstet. Du får svara på frågor om bland annat symtom, sjukdomar och om sådant som kan ha med hormonernas påverkan på brösten att göra.


Hej, jag undrar en sak som jag länge funderat på. Det står på seriösa fakta sidor om skelettet att det växer tills man är år ungefär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg