onsdag 3 augusti 2016

Argumenterande tal uppbyggnad

Något har hänt I samhället, en ny lag, någon har kommit med ett uttalande som du reagerar som man vill kommentera. Det är bra att referera till en auktoritet i början som antingen håller med eller är helt emot det du vill argumentera för. Hur var situationen tidigare?


Att hålla ett argumenterande tal. Att övertyga åhörarna om att din åsikt är den rätta.

Det gäller att ha en klar och tydlig, s. Den som håller talet ska beskriva både argument och motargument för att slutligen vinna över åhörarna på sin sida. Debatt är en form av argumentation. När du formulerat din tes och sökt tillräckligt med information, är det dags att skapa själva talet ( talets innehåll och struktur). Det absolut vanligaste här är att man faktiskt skriver ner talet och på så sätt skapar ett slags ”manuskript” som man sedan utgår ifrån i det muntliga framförandet. TES: Introducera vad du skall argumenterar för.


I Sverige talas det, och gnälls, en hel del om hur mycket svenskan har lånat från andra språk under senare år och det är framförallt engelskan som har gett oss. Om du upplever det som utmanande att memorera talet kan det hjälpa att tänka ditt tal som en resa eller en promenad i ett hus.

Du kommer att få träna dig i att argumentera för olika saker både muntligt och skriftligt, samt öva dig i att skriva insändare. Du ska utveckla din förmåga att formulera dig och kommunicera i tal och skrift, så att du kan uttrycka dig i olika sammanhang och för skilda syften. Visste ni att tjurfäktning är en gammal tradition som.


Vad vill du övertyga läsaren om? Ex: Det vore bättre med synliga cyklar i trafiken, för då blev det inte så många olyckor. Mall till argumenterande text Först och främst… Bestäm tesen! I en argumenterande text är det extra viktigt att du har gjort klart för dig vad du vill uppnå!


Vad är det du vill övertyga dina läsare om? Alla hundar ska hållas kopplade! Gör tesen tydlig: Jag anser att alla hundar ska hållas kopplade! Det argumenterande talets disposition. Make your own animated videos and animated presen.


I höstas arbetade jag en hel del med den utredande genren med mina tvåor. De höll ett utredande tal och skrev en utredande text, bland annat. Under båda dessa uppdrag arbetade vi utförligt med förberedelsearbete vilket jag har skrivit om i tidigare inlägg (leta i kategorier så hittar du). Eleverna fick tillgång till en flippfilm.


Jag har fått en del förfrågningar om ämnen till det argumenterande talet.

Här kommer några som jag drog ur min hatt. Man måste självklart inte välja något av dessa. För alla ämnen gäller att man kan vara för eller emot. Argumenterande tal om rökning röster. Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare.


En debattartikel är betydligt längre än. Jag ska hålla ett argumenterande tal på fem minuter på onsdag, och jag vet ännu inte vad jag ska välja för ämne. Orkar inte med sånt seriöst shit som dödsstraff, abort, fildelning med mera.


Tråkigt och för vanligt. Vill hellre göra ett bra tal , men med någont lite mer annorlunda och intressant ämne. Rowling kommer att läsas om hundra år. Jag har tänkt ta upp argumenten: Allt som finns runt omkring, andra böcker, HP-värl filmer osv.


Vi känner igen oss trots att det är fantasy, magi fascinerar, en värld som liknar vår men ändå inte – drömma sig bort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg