måndag 22 augusti 2016

Argumenterande tal mall

Sveriges största utbud av födelsedagstal från professionella talskrivare. Mall till argumenterande text Först och främst… Bestäm tesen! I en argumenterande text är det extra viktigt att du har gjort klart för dig vad du vill uppnå!


Vad är det du vill övertyga dina läsare om? Alla hundar ska hållas kopplade! Gör tesen tydlig: Jag anser att alla hundar ska hållas kopplade! I denna guide delar vi med oss av en utförlig argumenterande tal-mall som kan hjälpa dig att strukturera ditt eget tal.


Med hjälp av mallen kan du få massor av inspiration till din text, och du kan även ta del av en checklista som försäkrar att du har fått med allt viktigt. Nedan delar vi med oss av en mall till di. Att hålla ett argumenterande tal.


Att övertyga åhörarna om att din åsikt är den rätta. Det gäller att ha en klar och tydlig, s. Den som håller talet ska beskriva både argument och motargument för att slutligen vinna över åhörarna på sin sida. Debatt är en form av argumentation.


Det är enligt mig både den roligaste och mest. I höstas arbetade jag en hel del med den utredande genren med mina tvåor. De höll ett utredande tal och skrev en utredande text, bland annat. Under båda dessa uppdrag arbetade vi utförligt med förberedelsearbete vilket jag har skrivit om i tidigare inlägg (leta i kategorier så hittar du).


Argumenterande tal mall

Eleverna fick tillgång till en flippfilm. Talaren är förmodligen en man som vill hylla sin vän sedan många år. Talet har en något skämtsam ton och inbegriper en del samspel med lyssnarna, men dess. Nästa steg blev att använda den planeringsmodell för argumenterande text som finns i Låt språket bära.


En del av eleverna behövde skriva en argumenterande text tillsammans med läraren innan de själva gav sig i kast med uppgiften (Fas 3), medan andra direkt utifrån planeringsmodellen kunde skriva en egen argumenterande text (Fas 4). Jag ska hålla ett argumenterande tal i svenska om varför J. Rowling kommer att läsas om hundra år. Jag har tänkt ta upp argumenten: Allt som finns runt omkring, andra böcker, HP-värl filmer osv. Vi känner igen oss trots att det är fantasy, magi fascinerar, en värld som liknar vår men ändå inte – drömma sig bort.


För att öva inför provet lät jag mina elever skriva ett eget argumenterande tal , framföra det och också lämna in en skriftlig analys av det. Dels behöver de öva på att skriva och framföra argumenterande tal inför nationella provet och dels var det en bra övning att först få analysera ett eget tal innan de analyserade någon annans. Jag har fått en del förfrågningar om ämnen till det argumenterande talet.


Här kommer några som jag drog ur min hatt. Man måste självklart inte välja något av dessa. För alla ämnen gäller att man kan vara för eller emot.


Argumenterande tal mall

Något har hänt I samhället, en ny lag, någon har kommit med ett uttalande som du reagerar som man vill kommentera. Hur var situationen tidigare? Hur förbereder man ett argumenterande tal ? Lämplig för studenter på SVA03. Plaster drar också till sig andra miljögifter som finns i den marina miljön och blir därmed ännu skadligare. Argumenterande tal mot dödsstraff.


Vi tror också att det behövs ändrad lagstiftning, många gånger på EU-nivå. Tips på ämnen för argumenterande tal ? Hej, jag ska hålla ett argumenterande tal i svenska där min svenska lärare har sagt att man själv får välja ämne. Jag vet inte vad jag ska ha för ämne.


Visste ni att tjurfäktning är en gammal tradition som. En argumenterande text försöker övertyga läsaren att instämma i författarens påstående eller åsikt. Det allra viktigaste i en välskriven argumenterande text är de påstående eller argument som används för att stödja författarens åsikt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg