måndag 15 augusti 2016

Första graviditetstecken

Vilka graviditetstecken kommer tidigt I graviditeten och vilka graviditetstecken kommer först och är de vanligaste. Vi ger dig svaren på dina frågor. Tecken ett tidigt graviditetstecken Redan tidigt i graviditeten inträffar förändringar i brösten inför den kommande mjölkproduktionen och beror på de ökade halterna av hormonerna progesteron, östrogen och prolaktin.


Första graviditetstecken

Ett av de allra första tecknen på graviditet brukar vara ömmande bröst. Fästblödning kan vara ett av de första symptomen på graviditeten, ungefär sex dagar efter ägglossning, men man kan inte enas om hur mycket man kan lita på ett sådant symptom och därför räknas det som ett osäkert symptom. Vilka tidiga graviditetstecken eller tidiga graviditetssymptom visar man om man är gravid?


Det enskilt säkraste tecknet på att du är gravid är utebliven mens. Andra tidiga graviditetstecken kan du läsa i listan nedan. Du ska dock vara medveten om att du kan vara gravid utan att uppvisa några symptom. När plussade ni och vad var era första graviditetstecken ? Jag slutade med ppiller för månader sedan och fick mens månaden efter.


Tidiga graviditetstecken som många upplever är mörkare vårtgårdar, illamående, sura uppstötningar och orolig mage. Nu efterlyser Vimedbarn läsarnas tidiga graviditetstecken. En del märker inte av att de är gravida förrän de har fått sitt första , nästan självklara, gravidsymtom att mensen uteblivit. Du behöver inte heller oroa dig om du inte upplever några alls. Det är möjligt att vara gravid utan att märka av något av dessa graviditetstecken.


Oavsett om du upptäcker några av dessa första graviditetstecken eller inga alls, är det enda sättet att avgöra med säkerhet om du är gravid eller inte att göra ett graviditetstest. En molande värk i nedre delen av magen kan bero på en rad saker, bland annat ägglossning och att mensen är på gång. Men det är också ett vanligt tecken på att du är gravid. Livmodern växer mycket de första veckorna av graviditeten, vilket innebär att molvärken kan uppstå väldigt tidigt. När uppträder de första graviditetstecknen?


Ibland är kroppens signaler svåra att tolka. Om du misstänker att du är gravid vill du förmodligen få detta bekräftat så fort som möjligt. Det enklaste sättet är att köpa ett graviditetstest. Följ din utveckling under graviditeten i vår graviditetskalender.


Gravid vecka och 3! Men det vanligaste första tecknet, förutom utebliven mens, är ändå att man mår underligt eller illa. Kissnödigheten kommer först senare, när fostret börjar tynga på urinblåsan. Likaså syns det på magen först senare, för förstföderskor (som är gravida första gången alltså) brukar det sällan synas förrän i tredje månaden.


Mina första tecken var att jag kände mig nere och hängig, typ som feber, och sen tänkte jag inte mer på det utan trodde bara att jag var påväg att bli sjuk. Sen mådde jag illa, och tappade matlusten vissa dagar, och jag reagerade starkt på dofter, sen misstänkte jag att det var så att jag var gravi men vågade inte tro något så tidigt, så jag väntade mensen. Det första tecknet på att du är gravid är att mensen uteblir, men man kan få en blödning men ändå vara gravid. Det beror på att när ägget fäster i livmodern så kan det komma en liten blödning, en nidationsblödning.


Här kan du se mer filmer i vår serie Fråga barnmorskan ÅTTA ANDRA TIDIGA GRAVIDITETSTECKEN 1. Känner du dig extremt trött? Ett mycket vanligt graviditetstecken är att du känner dig ovanligt trött och att du efter jobbet måste gå hem och vila det första du gör trots att du inte gjort något krävande. Tröttheten beror på ökade hormonnivåer av progesteron.


Första graviditetstecken

Förändrad smak i munnen. Smakar kaffet helt plötsligt illa? Nu kände jag direkt efter äl så kanske är en liten tös som växer i min mage. Spännande att se, får nog vänta iallafall en vecka innan jag tar ett nytt grav test.


Gud så fort man glömmer. Sedan vet jag att vårtgårdarna blev svullna och mer utåtstående tidigt också, innan BIM.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg