torsdag 8 augusti 2019

Krönika dagens ungdom

Typiskt dagens ungdomar säger de och jag är less på det! Jag vill inte höra en ”vuxen” säga typiskt ungdomar när jag och mina kompisar går förbi och skrattar lite för högt. Vem sjutton är det som bestämmer att de vuxna är så mycket bättre än oss ungdomar ? Vi kan arbeta och slita hårt vi också.


Det ska ni minsann veta.

Fan vad jag gillar den. Tänk förr i tiden när de som är gamla nu var unga. Vad tråkiga och inskränkta de måste ha varit jämfört med dagens ungdom. Och vad mycket bättre de tyckte att de var jämfört med dagens ungdom.


Däremot gillar alltid äldre att klaga på dagens ungdom. De ska resa, träna och festa och helst ska de dokumentera alltihop i sociala medier. Allt kostar och det vet de om.

Att bara gå och dra benen efter sig är helt enkelt inte längre socialt accepterat. Givetvis kan man ha många åsikter kring hur dagens ungdom bidrar till vårt individualistiska samhällsklimat, men det är en annan debatt. De nyanlända ungdomarna intresserar mig särskilt.


De behöver få en extra skjuts på vägen mot en meningsfull fritid. En väl fungerande integration borde innehålla någon form av aktivitetsplikt, ett krav på att ingå i någon form av organiserad aktivitet. Men jag tycker inte det är konstigt att dagens ungdomar är lata eller inte orkar med skolan. Gymnasiet i dag har en väldigt hög frånvaro och även det skylls på att vi ungdomar är för lata. Därför behöver dagens ungdom lumpen mer än någonsin Äntligen!


Vi säger: Lugn, lumpen kommer göra er gott! Som vore dagens ungdom en samling lata, bortskämda godsägare som inte har något bättre för sig än att rata alla jobb som inte ryms under rubrikerna: ”bloggare, modell, egenföretagare, chef, debattör, journalist, fri konstnär, frifräsande entreprenör och surferdude”. Hur många i min närhet har jag aldrig sagt något illa om, med förhoppningen att den personen aldrig kommer att få reda på det? Vare sig det är mer eller mindre befogad irritation eller kritik mot den personen? Wtf ska vi göra med dagens ungdom ? Att förfasa sig över barnens vanor är som när våra föräldrar demonstrerade mot videovåld och hårdrock.


Klart som fan att jag hatar dagens ungdom De kollar på -kändisar som jag inte har en aning om vad de heter och när jag försöker titta på det så blir jag bara förbannad för att det är så dumt. Krönika (GA) Ja, jag vet.

I veckan skrev Sakine Madon i krönikan Nu behövs en vuxenvärld som inte jamsar med att många ungdomar är alldeles för passiva och lata. Men bilden som målas upp är missvisande och dessutom saknar debattörerna ofta lösningar. En krönika om ungdomar i dagens samhälle, där eleven lyfter fram en egenupplevd händelse på pendeltåget för att förklara varför hen anser att ungdomar är ego. Men ungdomen dom gör ingenting. Visa nu mer förståelse för dagens ungdomar och försök förstå dem.


Kliv ur din komfortzon och prata med ungdomarna. Den självkritik de har på sig själva är tillräcklig. Försök lasta av dem genom att stötta dem. Glöm inte att det är de ungdomarna som kommer ta hand om dig när du blir äldre.


Relationen till föräldrarna kan ibland vara komplicera vare sig man är ungdom eller vuxen. Många har skämts för sina föräldrar. Med generalindex, valutor, räntor, råvaror och andra nyckeltal.


Nyheter och artiklar från Dagens industri.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg