onsdag 21 augusti 2019

Krönika om skolstress

Vi fick en uppgift i skolan att skriva en krönika om valfritt ämne. Så jag tänkte att jag kan lägga ut den på bloggen. Och inte nog med det så måste vi göra Nationella prov i alla grundämnen. Som om vi inte hade nog redan. Nationella sätter jättestor press på många eftersom det kan avgöra mycket av dina betyg även om läraren inte få ta med nationella i betyget.


Krönika om skolstress

Andelen tonåringar med psykosomatiska besvär ökar, särskilt hos flickor. Bland 15-åriga flickor är den dubbelt så stor nu jämfört med för år sedan, visar Folkhälsomyndighetens färska undersökning Skolbarns hälsovanor. Skolstress pekas ut som en bidragande faktor.


Krönika - stressen och pressen på ungdomar. Man anser att ungdomar har en ohälsosam livsstil samt inte tar hand om sina kroppar på ett bra sätt. Socialstyrelsen får många frågor från vårdpersonal om hur man blir bättre på att göra barn delaktiga. Om en majoritet i riksdagen i framtiden röstar för att sänka betygsåldern till fjärdeklass tänker jag att det kommer att gråtas ännu mer.


Det är bra i att vilja lära sig saker. Efter en vecka som inneboende på biblioteket, med en weekend i London som enda undantag. Madeleine Asp: Jag fick sjukskriva mig – besegrad av det nya skolsystemet.


Alltför länge hade jag trott att allt skulle bli bättre, bara jag kämpade. Lisa Sällvin och Peter Mozelius om val, hinder och möjligheter för införandet av programmering i grund- och gymnasieskolan. Dagligen hör jag mina skolkamrater uttrycka hur stressade de är. Uttryck som ”Gud vad jag är stressad!


Krönika om skolstress

Tvärtom, i flera år har det kommit rapporter om ökad skolstress. Men vad sjutton kan den skolstressen bestå i, om det nu inte produceras elevkunskaper i högre takt än förr? Negativ stress är det som uppstår när man ställs inför krav men saknar kontrollen för att kunna klara av kraven.


Under min tid i grundskolan gjorde jag säkert varenda läxa och jag prioriterade ofta läxor framför vänner. Jag kunde till och med bli besviken över en nia på proven! Jag tror att grunden till denna skolstress fick sin början då flickorna i min klass nästan tävlade om att få bäst betyg. Om utvecklingen med den ökande psykiska ohälsan bland unga ska brytas så kommer det krävas kraftfulla politiska satsningar. Införandet av obligatoriska psykiska hälsokontroller i skolan, ett maxtak i elevhälsovården där en skolkurator max får ansvara för 3elever och ökade anslag till Barn- och ungdomspsykiatrin (BUP) är några reformer som skulle främja psykisk hälsa bland unga.


Om det inte blir en ändring snart så kommer jag inte orka kämpa mer, och då blir mina betyg sämre. Blir betygen sämre så kommer jag inte in på den gymnasielinje jag vill gå på. När jag var ute och tittade på internet så hittade jag hel del som skrivs om just skolstress , det är både föräldrar och ungdomar som skriver om detta ämne. Bris är en barnrättsorganisation som stöttar barn, mobiliserar samhället och påverkar beslutsfattare genom att göra barns röster hörda. Jag trodde att allvaret hade börjat när skolan drog igång på riktigt.


Det visar en ny undersökning. Ungdomarna idag sätter upp väldigt höga mål för sig själva. Man satsar två hundra procent och är beredd att förlora hälsan på vägen.


Det gör att konkurrensen om de toppjobben eller skolorna får fler ansökanden och det blir svårare att ta en plats. Når man inte sina mål hamnar man utanför och kallas av vuxna lat och bortskämd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg