måndag 19 augusti 2019

Krönika av elev

Auktoriserad återförsäljare av skönhetsmärken. Stort utbud av populära skönhetsmärken inom smink, hudvår parfym och hårvård. Brett sortiment av hudvård. En av Sveriges största skönhetsbutiker inom parfym, smink, hårvård och hudvård.


Köp favoritmärket upp till billigare på nätet.

Krönika av en elev på KF. Det tar ett tag för oss människor att inse att skolan faktiskt är viktig, att man behöver en utbildning. För vissa är det bara en självklarhet, man glider igenom skolan på en räkmacka, med bra betyg och en ljus framtid framför sig. För andra är det betydligt svårare. En av de episoder som eleven återger påminner om en upplevelse Mustafa Can beskriver i sin roman Tätt intill dagarna.


Ett utdrag ur denna bok fanns med i texthäftet det år eleven skrev provet. Men när organisation och tydliggörande pedagogik inte räcker, som för elever med ett extremt aggressivt beteende, faller mycket mellan olika myndigheter. I mitt arbete ser jag att vi i dag har en ökning av elever med ett våldsamt beteende.

Det jag också ser är att svårigheterna har blivit mer komplexa. Skrivmall för krönika. Det är även vanligt att använda vardagligt språk när man skriver en krönika , just för att texten skall kännas familjär och bekant för den som läser den. Ni gör ju aldrig något i skolan, det påståendet har jag också fått höra några gånger. De som säger så ljuger.


Det är så falskt att de knappt skulle kunna komma längre ifrån sanningen. Fråga en lärare, de vet att vi har mycket att göra. De vet att det finns elever som sliter häcken av sig för att få allt gjort. Nedanför har vi samlat en rad olika typer av krönikor som du kan kika på för att få inspiration till din egen text.


En krönika är inte den lättaste typ av text att skriva, speciellt inte om det är första gången. Det är rektorn på en skola som ska bedöma om en elev är i behov av svenska som andraspråk, vilket är en bedömning som – i min erfarenhet – sällan sker i skolor där majoriteten av elever inte är etniskt svenska. Istället får alla elever med någon form av invandrarbakgrund läsa ämnet. En krönika som handlar om mobilberoende, att vara beroende av eller att överanvända sin mobiltelefon. Eleven resonerar på ett personligt sätt kring användandet av mobiltelefoner idag och hur detta påverkar ens sociala liv.


Här finns möjlighet för elever att skicka in texter som på något sätt handlar om konsumtion eller närliggande områden. Skicka in passande texter till oss för en chans till publicering. Publicerade texter premieras med en gåva.

Alltså vi elever kan inte ens sjukanmäla oss utan att få indraget studiebidrag. Ibland känner man kanske inte för att gå till skolan? Ibland är det så mycket press och stress att man inte klarar av det längre. Man ska inte behöva gå till skolan om man inte mår psykiskt eller fysiskt bra, det är inte okej.


Det är något märkligt med att mobbing sägs bli vanligare, att stress ökar och att skolk tilltar. Aldrig tidigare har man satsat som i dag på att elever ska trivas, aldrig har man talat så mycket om hur hur viktigt det är att vara en bra kompis, aldrig har elever styrt sin egen tid så mycket som nuförtiden. Studieron har också försämrats bland de yngre eleverna.


Det visar Skolinspektionens nya skolenkät. Det material som Sahlée har analyserat är den muntliga och skriftliga delen av det nationella provet i svenska och svenska som andraspråk som genomförs i årskurs 9. I den skriftliga delen av provet skulle eleverna skriva antingen ett brev, en krönika eller ett debattinlägg utifrån ett visst tema. När jag frågar mina elever om vilken typ av skola de vill gå i är svaren entydliga. Våra elever vill ha tydlighet. Dörren ska stängas mitt framför näsan på den elev som är en minut sen.


Innan jag bytte skola fanns det en tid som jag gärna inte vill minnas, jag blev mobbad. Elever i årskurs tänker tillbaka på sin skolgång. I årskurs fick jag reda på av mina föräldrar att jag hade funktionshindret ADD och.


Konsekvenserna av det är att man kan få permanenta skador i äldre dagar. En manlig lärare i 50-årsåldern hamnade i konflikt med en elev på en skola i Hässleholm i fredags eftermiddag. Bråket började då eleven vägrade gå in i klassrummet och urartade snabbt.


Eleven slängde ett bord och ska enligt polisanmälan ha gjort något som beskrivs som en ”skalle mot skalle” på sin lärare. Låt en kamrat göra en kamratbearbetning av din text.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg