onsdag 23 mars 2016

Mens första gången ålder

Läs mer om mens och allt omkring det. Ta del av information och tips på Libresse. Lär dig mer om leva med mens här! Tips och råd kring intimhygien. Det finns ingen rätt ålder för att få den första mensen.


Hitta all information här!

De flesta tjejer får mens mellan och års ålder. Vissa får mens redan när de är år och andra inte förrän de är 15. Allt detta är normalt. Det som avgör när du får din första mens är när dina könsorgan utvecklas och när kroppen producerar tillräckligt med. Två veckor efter ägglossningen kommer första mensen.


Perioden mellan mensens första dag och nästa mens första dag kallas menscykel. Menscykeln brukar vara mellan och dagar. Efter mensen ökar produktionen av hormon i hypofysen.


Att få sin första mens kan kännas både märkligt och roligt.

Det kan uppstå mycket tankar och funderingar kring vad som är normalt och inte. Hur gammal du är när du får mens kan variera mycket. När man får sin första mens beror på när man kommer in i puberteten. Har mensen inte kommit runt års ålder bör man träffa en läkare för att se att allt är okej. En tik löper första gången vid 7–månaders ålder.


Några kan vara lite tidigare, kanske redan vid månaders ålder hos små raser, medan större raser kan dröja ända upp till 18–månaders ålder. Generellt sett ska tiken ha uppnått ca av sin slutliga kroppsvikt innan hon är redo för sitt första löp. Mensen brukar komma cirka tre år efter de första pubertetstecknen. Några flickor är därför bara fem eller sex år när de kommer i puberteten. De får mens redan när de är sju eller åtta, även om det är extremt sällsynt.


Svenska flickor får sin mens allt tidigare. Debutåldern har sjunkit med fem månader på år. Menarche brukar inträffa mellan och års ålder , i vissa fall högre åldrar. Det kommer och går , ingen makgsjuka, ingen feber men smärtor till och från.


Ska ta henne till doktorn om det inte slutar snart. Men så slog det mig att det kanske är så att hon är på väg att ¨få sin första mens. Hon är ganska lång, har små mini-bröst och har alltid varit mentalt lite före sin ålder.


Jag fick mens vid års ålder (i 4an) Jag var väldigt smal och liten, inga bröst etc, det kom långt senare.

Min dotter är bara år så för hennes del dröjer det Först i gymnasiet började jag förövrigt förändras rent utseendemässigt med större höfter, rumpa etc och fick de mer vuxna formerna. Här är symtom på att klimakteriet är på gång. LÄS OCKSÅ: oväntade saker som händer i klimakteriet. Men de första tecknen på klimakteriet kan komma ett decennium tidigare - eller låta vänta på sig till 60-årsdagen. Men tänkte kapa tråden lite och fråga om någon vet hur det ser ut med start på mens - brukar det komma i samma ålder som mamma?


Barnet får vanligen sina första tänder någon gång vid sex till åtta månaders ålder. Någon som har statistik på sånt? En del barn har tänder redan vid födseln, men det är ovanligt. Om barnet inte har fått sina första tänder vid ett och ett halvt års ålder kan det vara bra att tala om det för personalen på barnavårdscentralen, bvc, som vid behov kan hänvisa vidare till tandläkare.


Första dygnet efter födseln händer det att valpar tappar en smula i vikt, men sedan vän­der det och det brukar bara ta en dryg vecka innan de har fördubblat sin födelsevikt. Hur snabbt det går beror på hur stor konkurrensen är kring matbordet. Valpar som inte går upp i vikt som man förväntar kan behöva stödmatas.


Vid fjorton års ålder började jag spela i band för första gången men på senare tid har jag emellertid oftast spelat ensam. Vi måste börja prata om mens med våra döttrar, på ett allmänt sätt, vid ungefär sju års ålder. För även om tjejer i genomsnitt börjar få mens vid års ålder , kan det börja så tidigt som vid års ålder och ibland finns det flickor som kommer i puberteten ännu tidigare. Hej, jag går i sexan och alla tjejer i min klass har fått sin första men men inte jag. Jag har haft flytningar mer än ett halv år, mer hår på kroppen, ont i magen nuförtiden osv.


Mamma fick sin första mens när hon var tolv och min syster fick den tidigt i års åldern. När kommer jag få min tror ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg