måndag 7 mars 2016

Får ej träffa barnbarn

När farmor Agneta tog upp frågan med föräldrarna bröts kontakten. Min son träffade sin fru för år sedan och allt var och är jättebra mellan dom. Jag får inte träffa mina barnbarn.


För månader sedan fick dom sitt första gemensamma barn och för veckor sedan kom det andra barnet. Mitt barnbarn är år.

Sociala myndigheter hänvisar till sin sekretess. Konflikten som ständigt pågår mellan pappan och modern har gjort att mitt barnbarn ej får ha sin fina relation med sin mormor. De MÅSTE nu få hitta sina egna roller som föräldrar. Du kan inte hjälpa dem med allt, och även om du är viktig i Majas liv, så är det ännu viktigare att de som familj nu får lugn och ro efter dessa kolikmånader.


Det är mer än många träffar sina barnbarn även vid god kontakt. En farmors rätt att få träffa sina barnbarn Gå tillbaka. Jag undrar vad man har för rättigheter att få träffa sina barnbarn.


Min tös har även en riksdags kvinna som vet väldigt mycket om hur man går till väga.

Jag behöver hjälp både för min del Pappans och Farmors del. Hon har en sån stenhård koll över vad vi får göra. Bland annat får inte pappan träffa sin son på månader för att han inte kunde lämna in sina semesterpapper som ej var klara. Ibland är hon glad och iblandhälsar hon inte på oss när vi träffas.


Vårat barnbarn mår dåligt av detta. Morfar tar semester för att få träffa honom. Stöd för barnbarn så att de får träffa sina mor- och farföräldrar. Vi är övertygade om att barn behöver få ha en nära kontakt, inte bara med.


Mormor får inte träffa sina barnbarn. Det är Gertruds vardag sedan hennes dotter förbjudit henne att träffa barnbarnen. Nu arbetar ett nätverk för en lag som ger mor- och farföräldrar rätt att vända sig till domstol.


Fick ett samtal av en vän från kyrkan om att min dotter o hennes pojkvän tänkte sälja hunden. Så han fick akut ta emot familjen lilla vovve. Det är så otroligt mycket nu att jag vet inte ens vad jag ska skriva. Jag vet bara att jag är döende o vill träffa mitt barnbarn.


Under de senaste åren har man också diskuterat ifall far - och morföräldrar eller andra närstående vuxna till barn enligt lagen ska få mera rättigheter att träffa barnbarnen och ifall de vid en vårdnadstvist kommer att kunna förordnas umgängesrätt med barnbarn.

Föreningen Saknade Barnbarn - Forum för mor- och farföräldrar som inte får träffa sina barnbarn Barnens behov - de vuxnas ansvar Barnen är allas vår framtid. För att kunna utvecklas till självständiga, empatiska och harmoniska människor behöver våra barn flera vuxenkontakter än enbart sina föräldrar. Jag har provat smsa, maila ringa. Mor- och farföräldrar har ingen juridisk umgängesrätt med sina barnbarn. Vid en ofrivillig brytning står de ganska maktlösa.


En fruktansvärt sorglig historia med bara förlorare, säger Kristina, som inte fick träffa sina barnbarn på tre år. Här är hennes och makens version av vad som hände. De får till viss del kompensera för mina biologiska barnbarn som jag inte får träffa.


Respekterar dotterns val Hur smärtsamt det än är har hon tvingats förlika sig vid tanken på att hon troligtvis aldrig mer får träffa sin dotter, och barnbarnen kommer att växa upp utan sin mormor. Att inte få vara mormor. Men en del får inga barnbarn. Andra får inte träffa dem de har.


Anne är mormor, utan att få vara det. Där har mor- och farföräldrar laglig rätt att träffa sina barnbarn , så kallad visitation rights. Men vi får ingen hjälp i vår kamp för att få träffa dem, säger de. Men deras idyll förmörkas av en sorg och en ihållande saknad efter två av sina barnbarn , som de inte fått träffa på hela fem år.


Alla mor- och farföräldrar får inte träffa sina barnbarn. Det är en stor sorg och saknad när familjeband bryts. I Österbotten träffas en grupp mor- och farföräldrar som söker styrka hos varandra för att klara av saknaden.


I början undvek jag att träffa andra mor- och farföräldrar, för de talar inte om något annat än sina.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg