fredag 6 maj 2016

Hur kunde du solja krapu

Som den där gången – har du glömt? Två av hennes mest älskade dikter är Jag behöver busschauffören och Det började så oskyldigt med diskbänken. Om busschauffören vill jag veta mera – jag ska gå ut och köpa boken kvickt. Om lillbrorsan, en annan grabb av vikt, ska jag mig sedan skyndsamt informera.


De fick ju böcker om sig bådadera – jag känner avun är det underligt? Vi delar data med sociala medier, annons och analyspartners vilka kan kombinera datan med annan information som du delat med dom. Jag lyssnar mycket, tjuvlyssnar också gärna, och iakttar saker som händer omkring mig, lägger märke till detaljer, hur saker känns och luktar. Det händer att jag antecknar det jag upplevt, men ofta blir saker bara kvar någonstans i bakhuvudet och hoppar fram när jag till exempel skriver dialog i en berättelse.


Men kanske kan han skriva en dikt om eländet? Hur kunde han göra bort sig så inför den där tjejen? I parallella handlingar möter vi Tim och Heidi.


Hur kunde du solja krapu

Alltid bra priser, fri frakt från 1kr och snabb leverans. Hon är tvåfaldig svensk mästare i Poetry slam och författare till diktsamlingar, romaner och flera barnböcker. Sök bland foton, listor och bilder från din skoltid! Vad ska hon tro om honom nu? Visst kunde det vara så,.


Genom att fortsätta godkänner du vår användning. Soljas modersmål är finska, men hon bor i Sverige och är helt tvåspråkig. Solja har vunnit SM i Poetry Slam två gånger. Hon skriver på svenska, men hennes dikter finns också översatta till finska.


Att samtidigt läsa och lyssna på dikter hemma i fåtöljen gav onekligen läsningen en extra dimension. Jag kände någonting på mig, men jag visste inte vad det var. Solja Krapu är en sverigefinsk estradpoet, författare och bildlärare.


Det kändes tomt och ensamt, som om du lämnat mig, vad är det här för känsla? Jag kan inte vänta och vänta, jag måste få ett svar. Om man utgår från hur länge en person.


Hur kunde du solja krapu

Porträtt Folkhögskolan var det första rum där Susanna Alakoski kunde uttala sin. Välkommen till Lördagssoffan Solja ! Du började som din poetiska karriär med att vinna Poetry slam i Sverige för över år sedan. Jag vill först och främst fråga (eftersom jag själv har noll koll på poetryslam)…Vet du hur scenen ser ut idag jämfört för två decennier sedan.


Vad har förändrats om något har gjort det? Slangbellan, Sveriges författarförbunds pris för bästa barn- och ungdomsboksdebut för boken Jag behöver lillbrorsan. Vill du veta var Solja jobbar?


Jag har tidigare läst Soljas kortroman Om du behöver mig som hittas i samlingsvolymen Efter stormen (sjukt bra, läs!) så jag blev mycket nyfiken på denna feelgood.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg