tisdag 31 maj 2016

Gravid vecka 31 sammandragningar

Få en ökad förståelse av barnets utveckling i magen. En oberoende tjänst som hjälper dig jämföra produkter, priser och återförsäljare online. Du som redan fött barn känner vanligen sammandragningar tidigare och starkare än de som är gravida för första gången. Varför en del har mer sammandragningar än andra är det ingen som vet. Långvarig stress kan göra att du får mer sammandragningar.


Men du kan också ha mycket sammandragningar utan att vara stressad.

När jag väntade min första dotter hade jag inga sammandragningar jag kände av och jag kände inte av att magen blev hård under förlossningen heller. Förra måndagen så började jag få sammandragningar och nu får jag dom oftare och oftare. Hur känns sammandragningar ? Hur man känner och upplever sammandragningar varierar från kvinna till kvinna. Sammandragningar kan börjar redan i mitten av graviditeten och känns ofta som om magen blir spänd och hård.


Läs mer om sammandragningar under graviditeten på Babyhjälp. Vid en sammandragning blir magen hård och putar ut. Om du är gravid för första gången så kan det vara svårt att veta skillnaden mellan förvärkar och sammandragningar.

Onda sammandragningar v 31. Igårmorse när jag gick upp och in i duschen så känner jag en sammandragning , inget konstigt med det tänker jag förutom att det började göra ont. Precis som vid mensvärk. Får nästan pausa emellanåt för att bara andas och försöka slappna av.


Vllken skillnad är där på sammandragningar och förvärkar. Gravid i vecka : Vad du kan. Dessa övningar kallas för Braxton Hicks- sammandragningar. De skiljer sig från förtidsvärkar och är inget att oroa sig över. Jag blev sjukskriven för snart två veckor sedan pga smärtsamma och många sammandragningar.


CTG gjordes och UVI har uteslutits. Livmodertappen ej påverkad (än). Blev ordinerad vila och ska tillbaka till jobb på måndag men har fortfarande dessa sammandragningar så jag vet inte. I vecka väger barnet 1. Den skönaste vilopositionen är förmodligen halvsittande eller liggande, gärna med benen i högt läge vilket även hjälper när benen känns tunga och svullna på grund av ökad vattenansamling. När du är gravid i vecka har du kanske börjat känna dig ovanligt glömsk?


Det som saknas är viktuppgången. Som gravid i vecka så känner du dig säkert tröttare än tidigare och du blir lätt andfådd.

Läs allt om din graviditet i vecka 31. Få massor av klubbförmåner, gratis! Ta del av förmåner och erbjudanden.


Minska risken för ryggproblem genom att försöka ha en bra hållning utan för mycket svank. Hej, jag är i vecka och får också sammandragningar typ hela tiden. Idag fick jag sätta mig ner flera gånger medans jag höll på att städa. Visst, det är nog normalt då och då men det känns som det är lite för mycket emellanåt. Förvärkar och sammandragningar – så känns de!


Det kan kännas som att magen blir spänd och hår eller som mensvärk. Barnmorskan och forskaren Ingela Wiklund berättar mer. Enligt en enkät där man frågade 5gravida kvinnor, så kände dom sina första sammandragningar i veckorna som ni ser i diagrammet nedan.


Jag kan ju inte påstå att jag har “känt” sammandragningar nån gång än… Och inte med Lucas heller. Jag var tvungen att ringa till BB förra veckan för jag knappt kunde stå. Då fick jag reda på att jag har kraftiga sammandragningar och att min lille i magen redan är fixerad neråt och ligger neråt. Känns inte alls så bra nu med tanke på att det är några veckor kvar.


Fostret har blivit ungefär centimeter långt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg