fredag 15 november 2019

Saker att skriva om i skolan

Ta kontakt med vännerna från skolan igen. Massor av foton och minnen! Jag har testat att skriva lite fiktion, men mest har jag skrivit journalistiska texter och pressmeddelanden som en del av mitt yrkesliv. Skriv ett brev till ditt barn.


Louise ”Jag skriver oftast om saker som har hänt under dagen, men gör om det till fiktiva berättelser snarare än i dagboksformat.

Och kryddar mycket för skojs skull. Tips för att trivas i skolan. Ingen ska behöva må dåligt i skolan. Det finns många saker som kan göras för att du ska trivas i skolan. Det kan handla om att ha roligare på lektionerna, få vänner eller bli mindre stressad.


Du kan till exempel kontakta elevhälsan eller en ungdomsmottagning för att få stöd och hjälp om du behöver det. Deras webbsida är under uppbyggnad men du hittar redan intressanta saker , inlägg och länkar till inlägg, att läsa. Oj, det låter som ett verkligt svårt, men jättebra, ämne!

Okej, förfrågningar om saker jag kan skriva om har kommit upp för att sedan utföra en röstning så här kommer lite grejer. Vår skriv- och läsinlärning (Klicka för att se vår film om arbetet ovan) När vi på skolan ska lära ditt barn att skriva och läsa använder vi oss av metoden att skriva sig till läsning”, med ipads som främsta redskap. Metoden går ut på att vi till en början flyttar fokus på formandet av bokstäver för han till att skriva.


Flera gånger i veckan, och ibland dagligen får jag frågor i stil med denna: Hej! Tänkte bara fråga dig en sak. Det ska vara något ämne som jag lätt kan hitta vitt skilda för-argument till samt något motargument som jag ska kunna besvara. Innan du laddar ner Så funkar Sveriges Radio och public service – ett studiematerial på lätt svenska om medier och journalistik så behöver du ange detta: Jag vill gärna få tips om relevanta skolmaterial och få möjlighet att tycka till i intressanta undersökningar.


Se foton på gamla klasskamrater! Genom att kombinera två slumpmässigt valda saker tvingar vi vår hjärna att tänka i nya banor. Att någon slår, sparkar, knuffar eller hotar. Att skriva elaka saker om någon eller lägga upp kränkande bilder på nätet. Det viktigaste är vad den som är utsatt upplever.


Den som mobbade kanske säger att hen bara skojade, men den som blev utsatt kan ha upplevt det som kränkande. Fas ¯ Efter jobbet med de två första faserna var vi redo att skriva en gemensam text, vilket vi gjorde. Tänk alltid på att anpassa språket efter läsaren.


Om du ska skriva en krönika i skolan ska du inte försöka imponera på läraren med krångliga formuleringar och or utan skriv så att du känner dig bekväm.

Våga också utnyttja friheterna man har när man skriver en krönika: skriv så att det känns roligt och inspirerande. I skolan får du lära dig att tänka kritiskt. Skolan i Sverige är gratis. Ungdomar från år som studerar på heltid har rätt till studiestöd och kanske bostadsbidrag.


Det innebär att du har goda chanser att själv välja väg i livet. Många flyttar hemifrån tidigt, kanske för att studera i en annan stad. Använd gärna kontraster t ex: man kanske kan tycka att det här är en liten sak , att inte våga hålla föredrag i skolan.


Men det är det inte, det är en stor sak. Jag får mail nästan dagligen av er där ni undrar hur man skriver en krönika. Några av er ska skriva en krönika i skolan , andra är sugna på att försöka skicka in sina texter till en tidning.


HÄR har jag skrivit kort om hur man kan gå tillväga för att bli krönikör).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg