torsdag 27 september 2018

Intressanta ämnen att tala om

Jag tror jag ska tala om noise-kulturen (alltså, musikgenren), eller något speciellt inom den. Kanske tape-bytandet eller de olika extrema politiska åsikterna som oftas tas i uttryck. Eller kanske alla de knulltapes som finns, porr-samplingar och whatnot.


Vad hade ni som ämne i så fall? Hade ett argumenterade tal om fildelning och ett informerande tal om Jan Guillous böcker. Sen så jag ett tal om min katt på engelska och hm, ett tal i nationella provet typ, men improviserade så minns inget om det.

Bra ämne till informerande tal! För att slippa cookies kan du stänga av cookies i din webbläsares inställningar eller välja att inte besöka Fragbite. Annonsering Är du intresserad av att annonsera på Fragbite, tryck här. För länge sen ) Jag hade ingen litteratur, utan försökte tänka mig in i dels hur det är att tala inför folk dels hur det är att lyssna på talare.


Tex vilka reaktioner brukar som brukar uppkomma. En avspänd och intressant talare som har humor får ofta en intresserad publik. Själv skulle jag nog satsat på någonting som har med miljödebatten att göra, USA:s presidentval som pågår nu eller varför inte en författare.


Polarna kommer förmodligen tycka att det är halvsegt beroende på hur du lägger upp det hela men med bra research och bra upplägg kan i princip alla ämnen bli intressanta.

Du ska veta att minuter är väldigt kort tid att göra en bra presentation på. HLR och liknande är ett bra ämne så hinner du aldrig igenom det viktiga på den tiden. Om du tycker att frihetsgudinnan är intressant så välj den, då kan man välja att hoppa över grejer när du märker att tiden blir knapp. Oj, det låter som ett verkligt svårt, men jättebra, ämne ! Man kan göra så att man talar om hur finska vinter- och fortsättningskriget har påverkat framtiden. Eller känns hjärnan som ett vakuum och fingrarna som cement så fort du öppnar ditt pågående manus?


Bryt av ditt vanliga skrivande och inspireras av förslagen nedan! Däremot använde hon sin egen livsresa när hon talade om integrationen och det är den fråga som hennes anhängare hoppas ska lyfta partiet. Där tror man att hennes bakgrund ger henne större trovärdighet, säger hon.


Det är ju ingen tid alls. Vilken som helst normal tänkande individ kan tala om ett ämne så lång tid utan att förbereda sig. Ta tid med klockan så du inser verkligen hur kort det är. Du tar något ämne du känner till och punktar upp säg punkter om det ämnet som stödord. Säg en mening för varje punkt så är du i princip klar.


Om du till exempel ska tala om hundar gör du bäst i Kort Handbok i Svenska av Ch. Att skriva en uppsats. Intressanta anförande ämnen för tonåringar Tal klasser krävs i de flesta gymnasiet läroplaner.


Samla mod att tala inför dina klasskamrater är ingen lätt bedrift, men långt innan du kliver upp till pallen, måste du välja ett ämne.

Intressanta tal ämnen för tonåringar Tal klasser krävs i de flesta hög läroplaner. Ena gången talar jag om ett folk och ett rike att jag tänker rycka upp, bryta ner och förgöra det. En annan gång talar jag om ett folk och ett rike att jag tänker bygga upp och plantera det. Med andra or om ett barn uppfattar att dennes föräldrar favoriserar ett annat syskon (eller andra syskon för den delen), kommer det automatiskt att känna avund och svartsjuka. Men om de då gör det som är ont.


Vi diskuterade även varför vi talar som vi gör, vilka man påverkas av och hur andra uppfattar vårt sätt att tala. Vet du vad jag tog för ämne ? Jag fick MVG på talet och MVG i slutbetyg! Ska du hålla ett riktigt bra informerande tal, krävs det att du vet vad du pratar om , du har koll, du tycker om ämnet och kan prata fritt kring det utan eventuella stödord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg