torsdag 20 september 2018

Ingen mens på 2 månader

Från kr - Alltid Fri Frakt. Ibland kan mensen vara sen och en av orsakerna är att du kan vara gravid. Däremot måste inte utebliven menstruation bero på graviditet, det kan ha andra förklaringar.


Men om du har haft oskyddat sex borde du ta ett gravidtetstest. Ingen mens på månader ? Hur många har fått plötsligt utebliven mens utan. Jag vet precis hur du känner dig! Min mens kom dock tillbaka efter exakt veckor, på dagen. Jag slutade med p-piller för att jag mådde så dåligt av dom, fick svampinfektioner och hade ingen mens på ca månader.


När jag slutade kännde jag precis som dig, hade aldrig längtat efter något så mycket som min mens. Men nu har jag inte fått min mens på snart sex månader. Men för det mesta återkommer menstruationerna spontant inom 1- år. Nej, inget behöver vara fel med din mens. Att du får mens varje månad beror på en hormonförändring i kroppen som gör så att livmoderslemhinnan förbered sig på att ta emot ett befruktat ägg.


Ingen mens på 2 månader

I vanliga fall lossnar det ett ägg från äggstocken varje månad. Här är sex vanliga orsaker till utebliven mens , som inte har med graviditet att göra: 1. Kraftig viktnedgång eller överträning. Att väga lite och ha ett BMI på under kan göra att mensen försvinner, men det har inte bara med BMI att göra. Jag har lite samma problem. Ibland har den kommit för tidigt och ibland några veckor för sent, men aldrig så att jag hunnit bli orolig.


Men för några veckor sedan kom jag på att det var ganska längesen jag hade mens sist, och när jag nyss kollade i almanackan såg jag att jag hade det senaste i mars, alltså för snart månader sen! Behandling av sen mens eller utebliven mens. Du behöver ingen behandling för den uteblivna mensen om det beror på att du är stressa orolig eller har bytt miljö. Då brukar mensen komma tillbaka när det är lugnare omkring dig.


Ingen mens på 2 månader

Däremot kanske du behöver prata med någon för att känna dig mindre stressad och orolig. Känner av mensvärk och får finnar som vanligt men ingen mens ? Har googlat på detta och tydligen kan man inte kolla upp det, eller få utredning innan det gått månader. Men man blir ju ändå orolig och undrar vad som händer. Har inte fått min mens på månader nu och är jätte förvirrad!


Senast jag fick så var den vecka försena och sen har jag inte fått den på månader. NU borde jag ha mens , men istället har jag bara genomskinliga, vattniga flytnigar. Och det är inte lite, utan det kommer hela tiden!


Vid sekundär amenorré har man tidigare haft menstruation som sedan upphör. Om man tidigare haft regelbunden mens och menstruationen sedan uteblivit i minst månader anses man ha sekundär amenorré. Om man har en historia av oregelbunden mens ska det ha gått minst månader för att anses vara drabbad av sekundär amenorré. Innan det kom min mens regelbundet, och nu har det alltså gått tre månader , men fortfarande ingen mens.


Lite orolig är jag trots allt för jag har ingen aning om vad det kan bero på , så om någon är i samma situation som mig, så blir jag riktigt tacksam för svar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg