tisdag 25 september 2018

Hänga upp lampa i gipstak

Produkter som gör ditt hem unikt! Fynda lampor nu - Fri frakt! Gör årets bästa fyn köp online nu! Handla elektronikprodukter online - Tingstad.


Ska sätta upp en lampa i gipstak och funderar på vilken infästning som är bäst att använda.

Trots att gipsskivor för tak och väggar inomhus som regel inte är tjockare än mm kan du, med rätt fästdon, belasta ytorna med åtskilliga kilon per fästpunkt. I en enkel X-krok kan du till exempel hänga ett upp till kilo tungt föremål. Den tyngd som vägg och fäste maximalt ska orka hålla, är alltid angivet med god marginal.


Den första är en Fischer GK, som passar bra när man ska hänga upp lampor , lister eller bilder. Den finns i många olika storlekar. De största, som är avsedda för dubbelgips, kan bära upp till kilos vikt.


De mindre, som den här, kan bära upp till kilo i en enkelgipsvägg.

Pluggen skruvas i med en specialbit som följer med vid. Om jag drar i kroken så märker jag att råsponten sviktar en del. Jag är helt klart skeptisk till att hänga upp vår tunga lampa i denna kroken.


Så frågan är hur detta går till, hur fäster jag på rimligt vis? En vanlig X-krok med ett eller två stift är det enklaste sättet att hänga tavlor och annat väggpynt på. Sätta upp fläkt i gipstak Hej.


Det är så att jag ska hänga upp en takfläkt i taket med en stark och tjock krok som är rund och var bered på det men när jag trodde att taket var betong så visade sig att taket egentligen var gips eller annat då jag testade med att banka med kvasten och det hördes. Häng kopp och lampa på kroken. Så här hänger du upp en lampa med CableCup. Vira in sladden innanför koppen och vräng den upp mot taket.


Ett tips är att köra med en liten borr först för att sedan gå upp en storlek till innan borren som är samma storlek som pluggen används. Därefter fäster du lampkroken i pluggen. Hänga upp lampa i betongtak ? Klicka här för att läsa reglerna.


Delbetala i upp till månader. Se urval av Belysning!

Utrustning som behövs för uppdraget. Kan man inte ha en gardinlängd på ena sida fönstret i sovrummet, gör som mig och låt gardinstången gå hela vägen ändå. Då går de ändå att dra för när man sover och gardinstången är vit så den smälter in med taket. Inredning handlar om att trolla och förvirra ögat ! Men som sagt, bara att hänga upp.


Jag använder skruvarna när jag binder upp , eller hänger lampor och amplar i. Min nya, alldeles ljuvliga lampa från FLOS. En ljusslinga med stora lampor är ett bra sätt att göra en naken tegelvägg. Det behöver inte vara krångligt sätta upp , en krok på väggen räcker fint. Tyvärr är det inte så enkelt att du bara kan åka hem och trycka igång allt när du köpt duk och projektor. Nu är det nämligen dags att koppla ihop det och hänga upp prylarna på bra platser.


Hej, Har inga krockar i taket och behöver sätt upp krokar så att jag kan sätta upp lampor men vill inte att lampan remmare ner jag kolla lite på Flashback så. Sätt upp en lampa, snabbt och enkelt. Om detta är ditt första besök på Bilsnack och funderar på att bli medlem?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg