tisdag 4 september 2018

Hur är det att vara kristen

Pinsamt är ett av orden som florerar när svenska troende svarar på frågan. Jag är inte alls förvåna säger Elin Engström, präst inom Svenska kyrkan. Kristen är man inte bara för att man går i kyrkan utan kristen är man när man upplevt den uppståndne Jesus.


För det andra är att du alltid vet oavsett om du hamnar i kris att du är helt omhändertagen och att du vet att “landar med båda fötterna på marken”. Vissa kristna går även till kyrkan på söndagar, för man anser att Gud skapade världen på dagar och att han vilade på den sjunde. Hur kan jag veta detta.

Man behöver inte gå i kyrkan för att vara kristen , man kan också be hemifrån och vara genuint snäll mot andra och behandla dem som du vill att de ska behandla dig. Sarah är präst i Svenska kyrkan och berättar: ”Jag har alltid varit livrädd för att bli placerad i det kristna facket. För mig har det alltid varit omedelbart kopplat till att vara den jag inte vill vara. Det är för icke-avvikande. Han förklarar att pinsamhetskänslor uppstår när vi gör små överträdelser av sociala normer i den grupp vi själva tillhör.


Men hur kunde det blir så att det kan uppfattas. Att bli kristen är som att få Internet till sin dator. Utan uppkoppling har man.

Så min fråga till er är , hur gör man för att bli kristen ? Kan man bli kristen fast man är år och inte har varit det tidigare? Och vad innebär det att vara kristen ? Vad ska man göra om man syndar om man är kristen ? För jag hade gärna velat bli kristen men jag vet inte riktigt hur man gör, dock är jag rädd. Du som funderar kring dessa frågor är välkommen på vår nystartade ABC-grupp. Första träffen är tisdag. Kärnan i kristen tro är att de syndiga människorna genom Jesu död och uppståndelse kan bli försonade med Gu erhålla nåd och löftet om evigt liv.


Genom att bekänna Jesus Kristus som Guds Son och Herre, och tro på hans uppståndelse från de döda (Romarbrevet 10:9) får den troende frukterna av Jesu frälsargärning (räddning). Att vara en medlem i en kyrka, medverka i gudstjänsterna regelbundet, och att skänka pengar till kyrkan gör dig inte kristen. Bibeln undervisar oss att det goda vi gör leder inte till att Gud accepterar oss. I Titus 3:står ”han räddade oss — inte därför att vi gjort några rättfärdiga gärningar utan därför att han är. Att vi säger att vi är sekulariserat är nog kanske för att medierna tagit över högtiderna från sin betydelse.


Jag vet faktiskt inte varför. Sverige är kristet , så är det. Ibland är det inte orsakat av människor, som till exempel vissa naturkatastrofer. Att tala med Gud ska vara den naturligaste saken i världen när man är Guds barn.


Man ber hjärtligen och säger allt precis så som det är.

Man är medveten om att allt är uppenbart för Gud. Jag blir alldeles förskräckt och ber Gud sända all skyddsänglar som finns till Elisabeth under den kommande tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg