fredag 19 maj 2017

Flytta ihop med någon som har skulder

Storsäljande silverschampo här. Ger kraftig, långvarig stadga. En oberoende tjänst som hjälper dig jämföra produkter, priser och återförsäljare online. Min mamma har skulder hos fogden och när hon flyttade ihop med sin nya man så ville fogden veta hur mycket han tjänar, men det ville han inte lämna ut för han tyckte inte dem hade med det att göra eftersom det inte är hans skulder så dem fick inga uppgifter därifrån utan räknade bara på min mammas inkomst.


Att flytta ihop med någon som har skulder , vad ska jag tänka på? Om du funderar på att flytta ihop med din partner är det viktigt att du kan bevisa att den egendom du äger faktiskt tillhör dig.

I övrigt kan det vara bra att upprätta ett samboavtal. Ett samboavtal reglerar vad som händer med er gemensamma bostad och bohag (möbler, hushållsmaskiner etc.) vid en eventuell separation. Dock är skulderna personliga vilket innebär att du inte kommer att få något ansvar över skulderna genom att ni flyttar ihop utan dessa är även fortsättningsvis din pojkväns. Sammanfattningsvis kan alltså din pojkväns skuldsanering påverkas om han anses få väsentligen bättre ekonomi.


Jag kanske känner att jag trivs med den aspie kvinna jag har en romantisk relation med men att flytta ihop även fast jag tycker att våran personkemi är nästan mot 1 tycker jag ändå att vi kommer få olika problem om vi bara flyttar ihop så där, tänker att det kan vara bättre att ta det i steg, bo ihop lite åt gången. Checklista till dig som ska flytta ihop. Du bör informera hyresvärden om ni flyttar ihop i din eller din partners bostad.


En hyresvärd har inte rätt att vägra att ni flyttar ihop.

Teckna hemförsäkring som gäller för båda. Prata med ditt försäkringsbolag och se till att båda täcks av en hemförsäkring. Hej och tack för din frågaSkulder man har dragit på sig själv ska man också betala själv. Man har inte något ansvar för en annan persons skulder bara för att man lever ihop med denne, och detta gäller även om du och din sambo t. Du ansvarar för dina skulder och hon för sina.


Bostaden blir inte samboegendom för att ni flyttar ihop och ej heller något av det du nu äger. Inget av detta har hon någon rätt till och sålunda kan inte heller kronofogden göra en utmätning på det. Han har bra jobb och inkomst, viss förmögenhet samt hus, bil och båt.


Jag har beviljats skuldsanering och bostadstillägg. Jag fyller år i år och min nya kärlek är nio år yngre. Nu vill vi flytta ihop på riktigt.


Men jag oroar mig över vad som händer med min ekonomi och hans. Våga prata om vad som är viktigt för dig och nöj dig inte med ett vi får se gällande saker som faktiskt betyder mycket för dig själv, säger Maria Farm. När man flyttar ihop med någon kan skillnader mellan er bli tydligare. En sådan sak kan vara era sociala relationer utanför ert förhållande.


Om man exempelvis flyttar ihop med någon som man sammanbor med (är sambos), och den personen har en högre inkomst kan det inverka på hur mycket man ska betala av. Det kan ju alltså indirekt påverka den man bor med , då betalningsplanen ändras på begäran av exempelvis borgenärerna och mindre finns kvar till gemensamma kostnader.

En hel del pengar som du istället kan lägga på dina skulder med andra ord. Kolla om du kan hitta en billigare bostad alternativt flytta in tillsammans med en vän eller familjemedlem under en tid. Visst kan det vara tungt att ge upp sin bostad men du kanske måste göra den uppoffringen om du vill bli helt skuldfri.


Det finns både fördelar och nackdelar med att flytta ihop med någon men givetvis är det mestadels fördelar. Att få leva med en person som man tycker mycket om är ett väldigt starkt argument för att bo tillsammans. Ofta flyttar man ihop för att man är kära och för att man vill vara tillsammans så mycket som möjligt.


Det betyder att vi kan utmäta allt som finns i ert gemensamma hem – om du inte kan bevisa att det är ditt. Om du bor ihop med någon som har skulder tar du inte över den personens skulder. Men skulderna kan ändå påverka din ekonomi, eftersom din inkomst och dina kostnader är en del av hushållets.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg