onsdag 24 maj 2017

Argumenterande text om förbjuda rökning

Hitta rätt produkt till rätt pris. Jämför pris livsmedel. Texten säger i princip ingenting. Möjligtvis att du är en kille som är smart nog att inte röka, men inte mycket mer.


Du hade nog kunnat få till den rätt bra om du hade funderat lite mer djupgående över frågorna som du ställer i texten.

Då hade det kunnat bli riktigt intressant. En kort, argumenterande text där eleven presenterar argument för varför man bör förbjuda tobaksodling. Notera att källor saknas. Men inte bara där längre det har spridit. Inga personangrepp eller diskussioner om huruvida rökning är farligt eller ej.


Just det sakliga är jag intresserad utav. Ordet liberal är ofta missbrukat och inte särskilt entydigt och klart, men de flesta kan säkert vara överens om att förbud sällan är ett utslag av liberalism. För om vi inte fasar ut rökningen är risken påtaglig att många rökare kommer att ”fasas ut”.

I en argumenterande och debattartikel ska man vara tydlig med allt man skriver. Avslutning sammanfatta hela texten eller så kan det vara en uppmaning. Argument och mot argument ska vävas ihop. Så här ser ett argumenterande text ut. Förseningen kommer få stora konsekvenser för dem som drabbas mest av andras rökning – barn, unga och personer med astma och överkänslighet.


Men tyvärr har jag inget val på de flesta offentliga uteplatser. Man säger passiv rökning men jag vill snarare kalla det ofrivillig rökning. Det var inte jag som valde att bombardera mina lungor med farliga gifter i väntan på bussen.


Nu höjs röster om att fotografier av rökningens följder på paketen är ”ren skrämselpropaganda” och ovärdigt ett samhälle där fria individer ska få ta sina egna beslut. Jag skulle nog inte säga att det finns så mycket argument för rökning. En intressantare debatt är snarare om samhällwt bör göra aktioner för att stävja rökning och minska rökning eller om det ska vara upp till var och en att ta ansvar för om man vill röka eller inte röka. Om rökning förbjuds kommer man förmodligen se en minskning på sikt av rökningsrelaterade sjukdomar, sedan kan man se en generellt förbättrad hälsa för alla även passiv rökare. Alltså anser jag att man ska förbjuda rökning helt, man skall alltså sluta tillverka och sälja cigaretter.


Hej, någon som är villig att hjälpa mig med en argumenterande text om rökning på skolgården? Hej alla, på tisdag ska vi hålla tal i skolan ( argumenterande såklart). Jag har valt om att förbjuda rökning , men nu är det så att jag behöver lite hjälp om hur jag ska bygga upp texten för det har jag fastnat lite på.

Så jag skriver texten här och är öppen för alla förslag och tankar. Om tillräckligt många bara försökte så kanske vi kunde stoppa cigaretter och allt sånt en gång för alla. Som slutord vill jag bara säga att hur många som än tycker att jag har fel så kommer jag aldrig att ändra min uppfattning om rökning. En text som jag skrev i skolan om rökning i början av tror jag.


Jag kommer ihåg att jag valde att skriva om rökning eftersom. Debattartiklar handlar precis som insändare också om att man skriver en argumenterande text. Alkohol har blivit så normalt att på väg hem så blir jag alltid tillfrågad om att fixa dryck till de mindre eller så vill de sälja till mig, och ser även minder åriga som står överallt och röker.


Jag förklarade ytterligare vilka de typiska språkliga dragen med en argumenterande text är. Eleverna jobbade med en text till som handlade om argument för och emot om ett planerat café i ett samhälle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg