torsdag 29 december 2016

Hotmail inställningar i mobilen

När du uppmanas att välja en e-postleverantör väljer IMAP. Try iDaily and Save Time. Aktivera Avancerade inställningar och ange ditt lösenord och dina serverinställningar. Telia har även en tjänst där du kan mata in alla inställningar på webben och få dem skickade till din mobil via SMS.


De vanligaste e-postleverantörerna finns fördefinierade så att du slipper mata in alla uppgifter. Manuell konfiguration.

Välj Privat (IMAP) eller Privat (POP3). Ange ditt lösenord och tryck på Nästa. Sedan ett antal år tillbaka har iOS nu Outlook. Ett av huvudkriterierna för smarta mobiler har länge varit att du kan skicka e-post med den. Numera är det en funktion som oftast finns inbyggd i de flesta mobiler , något vi tittat närmare på tidigare (länk!).


Men för att ta ett lite mer konkret exempel tänkte vi sikta in oss på Hotmail , en av de mest använda mailtjänsterna i världen. Hur får jag in min mail address i min nya mobil ? Väj information från ditt e-postkonto som Kontakter eller Kalender.

Jag har haft hotmail i min hero sedan dag ett utan att göra det. Men precis som för Pobin slutar den att hämta iblan då får ja ta bort kontot och lägga in det igen(har hänt 2ggr sen den släpptes). Med dessa inställningar kan du använda vilket e-postprogram som helst som stödjer pop likt Outlook, Outlook Express och Thunderbird med flera. Mail använder automatiskt rätt inställningar för många e-posttjänster.


I mobilen (android) står inget om förhandsversion och det är fina färger. Jag lyckas inte få Hotmail att synka med mobilen. Står bara inga nya epost.


Mobile Sync är en av tjänsterna som ingår i Premium Mail. Då blir Hotmail kontots synk logga RÖD och jag får ett meddelande Synk har problem för tillfället. Idag har stödet för IMAP släppts och även OSX mail kan avnjuta full synkronisering. Inställningar äro Incoming IMAP Server: imap-mail. De inställningar du behöver för att använda e-postprogrammet hittar du här nedanför.


Det enklaste är att använda IMAP för inkommande epost och SMTPS (bocka i SSL) för utgående epost. Då behöver du inte ändra något när du byter nät från mobilens nät till ett trådlöst WiFi. Så här kommer du igång med din e-post från Telia i datorn och mobilen.


Välj det e-postkonto du vill kontrollera inställningarna för i rullgardinsmenyn på övre delen av skärmen. Klicka på Kontoinställningar.

Skriv in e-postadress och lösenord. Om det inte går att hämta inställningarna för e-postkontot automatiskt kan du slutföra konfigurationen manuellt. Tryck sedan till på Nästa. E-post i mobilen ger dig tillgång när som helst, var som helst. Vi ger dig de främsta argumenten för att använda en e-post app för bästa hantering.


Då hämtas din e-post från mejlservern när du läser den, och tas sedan bort. Om batteriet redan är skrämmande låg och möjligheterna för laddning långt borta så finns det ett sista knep som låter dig förlänga batteritiden lite till: Sätt mobilen i strömsparläge. Då gör mobilen nästan alla de ovanstående punkterna samt stänger av några visuella effekter. Har anslutit mail programmet i telefonen till min hotmail.


Har gjort inställningar så att jag uppdaterar den manuellt. Detta har fungerat klockrent fram tills för ca veckor sedan. Sedan dess händer ingenting när jag trycker på uppdatera. Jag får ingen ny post alls i inkorgen. Jag har kollat alla inställningar men hittar inget knas.


Nu ska du fylla i namnet på kontot och välja vilket namn som ska visas för mottagaren när du skickar e-post. Dessa inställningar påverkar inte om e-postkontot fungerar eller ej, med andra ord är det fritt fram att välja själv vad du vill ha. Organisera och håll dig uppkopplad med e-post, kalender och alla kontakter på samma ställe i den senaste versionen av Outlook för hemmet eller företaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg