tisdag 27 december 2016

Får inte träffa sitt barnbarn

Min son träffade sin fru för år sedan och allt var och är jättebra mellan dom. För månader sedan fick dom sitt första gemensamma barn och för veckor sedan kom det andra barnet. Mitt barnbarn är år. Sociala myndigheter hänvisar till sin sekretess. Konflikten som ständigt pågår mellan pappan och modern har gjort att mitt barnbarn ej får ha sin fina relation med sin mormor.


Den lilla gossen fick namnet Archie Harrison Mountbatten-Windsor.

Men trots att Archie snart är fyra månader gammal har Meghan Markles pappa Thomas Markle inte fått träffa sitt barnbarn ännu. Pratar inte med varandra. Relationen mellan Meghan och Thomas är minst sagt frostig och kan beskrivas som en berg- och dalbana. Detta kan inte C acceptera och därmed får han inte träffa sitt barnbarn. I det här fallet hade åtminstone jag själv krupit till korset för att få träffa mitt barnbarn om jag verkligen ville göra det.


Tar jag med nya partnern så FÅR jag inte träffa barnbarnet. Att inte få se sitt barnbarn som stjärngosse, inte se honom träffa tomten. Varje år har jag satt in en grattisannons på hans födelsedag i hopp om att någon ska berätta för honom.


Efter en vecka kom beskedet: Vi vill inte umgås med dig mer.

Du får inte träffa barnbarnen heller. Helt oförberedd på denna situation försökte jag få kontakt med min son med fina brev, med kort och sms utan att få något gensvar. Hon kände kanske att du ville ta över hennes roll eller liknande.


Att du tvingar dig till umgänge gör knappast saken bättre. Våran dotter träffar inte sina farföräldrar speciellt ofta. Jag förstod ingenting. De ber inte om barnvakt utan andra är det.


Det finns ingen tid på helgerna för oss längre. Ibland är hon glad och iblandhälsar hon inte på oss när vi träffas. Vårat barnbarn mår dåligt av detta. Gertrud sitter i sitt kök och berättar.


Hon säger att tillvaron är bedrövlig men ger ett samlat intryck och berättar hur det känns att inte få träffa sina barnbarn. En sådan sorg går inte att beskriva. Det gör mig jätteledsen att jag inte får vara delaktig i flickornas liv.


Hade velat fråga henne om saker, hur man kan må, få dela det här med henne och jag har gråtit så mycket över det, att hon aldrig kommer att få träffa sitt barnbarn. Sist han träffade sitt barnbarn var en vårdag i mars. Den tvååriga pojken hämtades då från sina föräldrar av socialtjänsten och placerades i ett fosterhem.


För farfadern är det oförståeligt att han inte har fått träffa pojken sedan dess.

Ju längre tiden gick, des-to sämre mådde jag och blev till slut deprimerad. Samtidigt brottades hon med skuldkänslor över att ha försatt barnbarnen i den här situationen. Kan man som mor- eller farförälder inte leverera det, precis hela tiden, så kan man visst snuvas på sitt barnbarn. Först och främst: Nej, du gjorde inte fel som satte gränser. Du tog hänsyn till ditt eget behov av vila, och det är bra.


Hur tror du det skulle ha blivit i förlängningen annars, om ditt barnbarn bara fick träffa en farmor som var stressa trött och utmattad? Beskedet: De får inte träffa sitt barnbarn Lisa under semestern, inte på fem till sju veckor. Hundar och katter tumlar i det höga gräset och hästar skymtar i hagarna bakom gården där de bor.


Det är tredje besöket för mig. Normalt ska vi ju inte lägga oss i eller komma med synpunkter på hur vårt barn tar hand om sitt barn, vårt barnbarn. Men vad gör vi om viser eller misstänker att barnbarnet verkligen far illa, till exempel om barnbarnet misshandlas, utnyttjas eller inte får den vård ett barnbehöver därför att föräldrarna har drogproblem?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg