torsdag 9 juni 2016

Gravid vecka 31 extremt trött

Få en ökad förståelse av barnets utveckling i magen. En oberoende tjänst som hjälper dig jämföra produkter, priser och återförsäljare online. När du är gravid i vecka så är barnet nästan fullt utvecklat. Det som saknas är viktuppgången.


Som gravid i vecka så känner du dig säkert tröttare än tidigare och du blir lätt andfådd.

Läs allt om din graviditet i vecka 31. De sista veckorna av graviditeten behöver kvinnan vila allt oftare. Precis som i början av graviditeten är det vanligt att man de sista veckorna känner sig extra trött.


Ta vilopauser ofta och ät ordentligt. Kvinnans lungkapacitet har ökat vilket är en förutsättning för att orka syresätta sig själv och barnet. Barnet sparkar oregelbundet under veckorna – och blir därefter mer regelbundet så du kan känna igen ditt barns egenheter.


Har du en fråga om graviditet? Vill du läsa hela frågan om trötthet kan du göra det här.

Upplever du extrem trötthet under graviditeten eller bara lite tröttare än när du inte är gravid ? Sjukligt trött - gravid v Jag har sedan i förrgår varit sjukligt trött. Orkar knappt vara uppe alls, vill helst ligga hela tiden. Jag vet inte vad jag ska ta mig till.


Det påminner om hur jag mådde efter min andra förlossning då jag hade en infektion i kroppen, men det har jag inte nu. Sen efter vecka ungefär blev jag sjukt trött igen i perioder. Några dagar kan det vara så att jag somnar på bussen eller framför tvn och verkligen inte kan hålla mig vaken, trots att jag inte känt mig speciellt trött innan. Det är dock inte alls lika illa som i början när jag nästan började tro att jag hade narkolepsi.


Japp förra graviditeten var så, fruktansvärt trött fram till ca vfast var rätt trött efter det oxå men då mådde jag iallafall mindre illa. Fick stanna hemma från jobbet flera dar bara pga trötthet orkade inte stå upp för jag blev yr. Barnmorskan tar blodprov för att kontrollera dina blodvärden. Sjunker det för mycket kan du bli trött och få blodbrist.


För att kroppen ska kunna bilda Hb behöver den järn. Kroppen får i sig järn genom maten. Anledningen till att vi blir trötta är att vi nu bär på ca 5l mer blod än vi brukar och i början gör det att vårt egna blod blir lite urvattnat, vilket gör oss trötta och lätt svimfärdiga och därför behöver vi järn för att göra det lite tjockare och trögflytande.


Så fick jag det förklarat i alla fall.

Att vara trött och matt under graviditeten är mycket vanligt och kan vara mycket frustrerande för en gravid kvinna. Hur trött man känner sig varierar från person till person och kan även skilja sig från graviditet till graviditet. Ofta rekommenderas du att ta tillskott med järn och folsyra under graviditeten. Orsaken till att du kan behöva mer järn är att blodvolymen i din kropp, kraftigt ökar när du är gravid. Järnbrist får dig att känna dig trött och hängig och du kan lätt bli andfådd.


Järnbrist är extra vanligt i mitten av graviditeten, runt vecka 20. Var väldigt trött även denna vecka 31. Inte lika sjuk som veckan innan men fortfarande ruskigt trött. Hade också en rätt intensiv vecka med två basketavslutningar för Dylan, speciell skoldag med uppträdanden etc.


Bara att vara mamma är ett heltidsjobb så här i slutet av graviditeten. Trött i kroppen är jag ju, men jag är desto tröttare psykiskt kan jag säga, så att jag ändå har en såpass pigg och smärtfri kropp såhär långt in i graviditeten är jag väldigt glad och tacksam för! Sämsta med veckan som gått: samma som alla andra veckor … illamåendet! Fy helsike så trött jag är på att må illa!


Några få gravida får extremt graviditetsillamående eller hyperemesis gravidarum. Vid extremt graviditetsillamående är du mycket illamående, ofta hela dagen. Du kan kräkas så mycket att du blir uttorkad.


Det kan vara svårt att få i sig mat och dryck och du kan också gå ner i vikt. Enormt trött och energilös v. Jag går in i vnu och har haft en kanongraviditet, men de senaste dagarna har jag känt en enorm trötthet. Men det är också ett vanligt tecken på att du är gravid. Livmodern växer mycket de första veckorna av graviditeten, vilket innebär att molvärken kan uppstå väldigt tidigt.


Läs även: tecken på endometrios som du inte ska ignorera. Illamående Många gravida kvinnor mår illa, framför allt i början av graviditeten. Men längd och vikt varierer efter ca vecka stort från barn till barn. Huden blir kraftigare och mindre genomskinlig, men barnet är fortfarande magert och skrynkligt. Det är inte konstigt om du känner dig trött och inte kan fortsätta precis som vanligt.


Många kvinnor klagar över extrem trötthet de första åtta till tio veckorna men man kan känna sig trött hela graviditeten. Klicka här för att läsa mer om trötthet. Ett vanligt tecken på graviditet är illamående.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg