fredag 22 januari 2016

Hålla tal om dödsstraff

Jag arbetade ihop med min svensklärare kring temat retorik där jag skulle lära mig strategier för hur man kan övertyga andra personer att det man säger är rätt, t. Dödsstraff borde förbjudas! När det handlar om dödsstraff brukar ofta glömma bort en viktig aspekt. Om det var hundra procent säkert att ingen oskyldig blev dödad på grund av straffen kanske man kunde diskutera, men nu är det inte så.


Om en person har dödats av felaktig dom, så är detta straff dåligt och bör ej tillämpas.

I alla tider har dödsstraffet varit ett maktmedel antingen i politikens eller kyrkans namn. Religion och rätt har gått hand i hand genom historien. Hej jag ska hålla ett argumenterande tal där jag är emot dödsstraff. Såg gärna vad ni tycker o vad ja bör förändra o så Envar har rätt till liv, frihet och personlig säkerhet. Fragbite är sveriges största sida om esport.


Counter-Strike: Global Offensive, League of Legends, Dotaoch Overwatch. Imorgon så skall jag hålla ett argumenterande tal då jag ska argumentera emot dödsstraff men saken är den att jag inte ens vet hur jag ska kunna strukturera upp talet.

Oavsett hur personen avrättas kan detta jämföras med tortyr. Utdrag ur talets olika delar: Kära NN, mina damer och herrar. Tiden är inne för att säga några väl avvägda ord om dagens jubilar, som fyller jämna år.


Hade ett argumenterade tal om fildelning och ett informerande tal om Jan Guillous böcker. Sen så jag ett tal om min katt på engelska och hm, ett tal i nationella provet typ, men improviserade så minns inget om det. Argumenten för dödsstraff är, som vi sett, av ännu äldre ursprung. Tankarna om vedergällning och avskräckning återkommer, ibland modifierade och moderniserade, men fortfarande lätt igenkännliga.


Och fortfarande lika tvivelaktiga. El Paso-skytt riskerar dödsstraff. USA är skakat efter helgens två blodiga masskjutningar i Texas och Ohio. Skytten i Texas misstänks ha haft ett rasistiskt motiv och riskerar dödsstraff om han anses skyldig. President Donald Trump håller under måndagen, två dagar efter dåden, ett tal till nationen.


Du kan filma ditt tal på förhand och be om feedback. På lördag är det skolavslutning och många föräldrar ska hålla ett tal för sin nyblivna student. Här är några tips för vad du ska komma ihåg när du håller ett tal.


Vidare måste vi komma ihåg vad det är vi talar om här – straff för fruktansvärda brott.

Tips på ämnen att hålla tal om - Går i 6:an och vi har fått en uppgift i svenskan att skriva ett tal på valfritt ämne som ska pres. Observera att antalet brott som teoretiskt skulle kunna ge dödsstraff är väldigt låg i förhållande till vardagsbrott. Det handlar (min egen uppskattning) om mindre än av alla brott i Sverige ( om vi hade haft dödsstraff ). Vad roligt för din fru att ni vill hålla tal till henne! Jag tänker att det är bra att ha ett fast manus när man är ovan och föreslår att ni håller ert tal på rim. Ett kul grepp och inte så vanligt.


Det är lättare att rimma än man tror och väljer ni gratulera finns det över 6ord i rimlexikon på nätet. Jag ska hålla ett argumenterande tal på fem minuter på onsdag, och jag vet ännu inte vad jag ska välja för ämne. Orkar inte med sånt seriöst shit som dödsstraff , abort, fildelning med mera.


Tråkigt och för vanligt. Vill hellre göra ett bra tal , men med någont lite mer annorlunda och intressant ämne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg