tisdag 21 maj 2019

Svårt att vara kristen i sverige

Billigt Bilsemester till Sverige med halvpension. Boka ditt boende idag och spara pengar - Se våra erbjudanden här! Och när det handlar om religiositet i Sverige så var det helt klart lättare förr.


Då hade Svenska kyrkan monopol på andlighet och nästan alla fick finna sig i att vara kristna protestanter. Numera har ord som mångreligiositet och sekularisering blandat sig in i leken vilket gör det svårare att reda ut hur många som tror på vad. Jag har fått frågan: ”Oj, dricker du vin?

Kan ha svårt att identifiera sig” Elin Engström upplever att ramarna för vem som är kristen blivit snävare med åren. Risken är att man inte identifierar sig med bilden av hur en kristen ska. Att vara kristen har så låg status i Sverige att till och med präster skäms.


I skolan kan man bli extra utsatt om man är öppen med att man är kristen. Det är för icke-avvikande. Om man söker skäl att mobba någon kan det vara ett skäl, homosexuell ett annan”, säger Karin Wiborn som är generalsekreterare på Sveriges kristna.


Att de eller tidningen påstår att det är svårt att leva i Europa för muslimer borde vara lätt att åtgärda, det finns över muslimska länder att flytta till. Kanske i framtiden kommer jag kunna visa mer konkret i mina handlingar att jag ar kristen , just nu skiljer jag mig inte ifran en icketroende nar det galler praktiken. I terorin daremot ar jag valdigt spiritual.

Hoppas du fattade lite. Men det är svårt att hitta oss. Kolla på nätsidor, gå till kyrkor. Vackra, unga, kristna , oskulder finns i Sverige. Jag är en av dom så jag vet.


Oavsett om Kheir har rätt eller ej håller den kristna ursprungsbefolkningen i Mellanösterns muslimska länder på att utplånas. En fjärdedel uppger att det är ganska svårt eller mycket svårt att leva som jude i Sverige i dag. Omfattande samhällsförändringar sker i länder där en ny religion införs, så också i det nyligen kristnade Sverige vid äldre medelti och det är svårt att avgöra vad av förändringarna som beror på den nya läran som sådan, och vad som beror på ökat kulturellt utbyte med de länder där läran vuxit fram.


Att vara kopt i Egypten idag är att förvänta sig att varje religiös högtid kan förvandlas till ett blodba utfört av dem som förvägrar de kristna rätten att leva, försummat av dem som är satta att försvara denna rätt. Svenska Kyrkan har miljoner medlemmar och ateister och invånare med annan tro skulle självklart ha lämnat Svenska Kyrkan för länge sedan. Kristen dating har förflyttats till webben på senare år, och med god anledning. Som du kanske vet, så kan det vara ganska svårt att träffa kristna singlar i vardagslivet. När du träffar någon som verkar intressant så är det svårt att veta vad de har för värderingar.


Rodney Stark menar att en orsak till ökad religiositet kan vara att religioner konkurrerar med varandra och att de då förstärks av detta. Men mer generellt tror jag att det handlar om att människor vill att livet ska ha en mening, säger han. Vi behöver en förklaring till att världen finns.


Victoria Kawesa– Om svart feminism och vithet i Sverige. Alltså både om vardagsrasism och institutionell rasism som i skola, på arbetsplatser och inom hälso- och sjukvården. Avhandlingen bygger på olika teorier utifrån bland annat svart feminism och jag grundar den även på mina egna erfarenheter av att vara svart i Sverige.

Men vi tror också att det finns en ond makt som motverkar det som Gud vill och som vi ofta kallar djävulen. Kampen mellan ont och gott, mellan Gud och djävul, har präglat mänsklighetens historia. Nordbornas påverkan av missionärer och kristen kult i utlandet tros i första hand ha utgått från Englan medan den kyrkliga organisationen – att ” Sverige ” inlemmades i en europeisk kristen struktur – utgick från norra Tyskland och ärkestiftet Hamburg-Bremen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg