tisdag 21 maj 2019

Känna på livmodern om man är gravid

Och var kan man trycka? När du är gravid känner du av magen på ett annat sätt. Hur hårt kan man trycka? Det kan spänna och sträcka och göra lite ont.


Andra orsaker kan vara förstoppning, sammandragningar, urinvägsinfektion eller havandeskapsförgiftning.

Många känner inte av sammandragningarna förrän under de sista graviditetsveckorna. Livmoderns muskel har då blivit starkare och större. Du som redan fött barn känner vanligen sammandragningar tidigare och starkare än de som är gravida för första gången. En stark önskan om att bli gravid kan till och med leda till en växande mage - och en såkallad inbillad graviditet. Många förväxlar också tecken på att det faktiskt är menstruationen som kommer och inte att man är gravid.


Man kan börja känna av tydliga sammandragningar – framförallt om man är omföderska. En del drömmer också livliga drömmar.

Hade flera missfall både före och efter första barnet). Detta är vårat andra barn. Jag undrar om man bör känna på magen att man är gravid nu? Ska det kännas hårt vid livmodern ? På mig känns det inget hårt än, mest löshull som är kvar efter första barnet.


Här nedan listar vi olika graviditetstecken: Kissnödig ofta – Tecken på att du är gravid Ett tidigt graviditetstecken är när man märker att man är kissnödig oftare än vanligt. När man blir gravid belastas njurarna och mer urin hamnar i urinblåsan. Det allra säkraste sättet att få reda på om du är gravid är att ta ett graviditetstest, men det visste du såklart redan. Försöker du bli med barn kan de där veckorna innan det är dags att ta testet kännas evighetslånga – och då börjar man gärna leta efter alla tänkbara väldigt tidiga tecken på graviditet.


Allt om livmoderns placering och funktion när du är gravid. Vet du var livmodern sitter? Varför orsaker livmodern smärta under graviditeten? Fakta om livmodern hittar du på Babyhjälp. Om man vanligtvis lider av PMS så är risken större att man kommer känna av humörsvängningar under graviditeten.


Så, kan man förlita sig på att ett plötsligt märkligt humör betyder graviditet? Nej, egentligen inte tyvärr eftersom det lika gärna kan vara PMS eller kanske stressen över att inte veta om man är gravid eller ej som.

Jag har två söner, den nyfödda sovandes i vagnen, även om min mest pratade om att de har det. Man kan till och med blommor på tork för att hjälpa dina matsmältningsenzymer Nedbrytningen av maten börjar redan i munnen. Har läst en hel del om folk som känner på sin livmodertapp och att den känns som en knopp med ett hål i, jag hade aldrig själv provat men nu då det pratas så mycket om mognaden på min livmodertapp hos bm och specmödravården så blev jag ju bara tvungen att känna efter har försökt med alla olika metoder men jag känner inget alls.


Då kan man känna lite spänningar i brösten, eller känna att brösten blir lite större, hårdare och känsligare, man kan få lite ont i livmodern , bli lite irriterad … Det är exakt samma symtom som kan vara tecken på graviditet, så det är svårt att veta vad det handlar om. Kan man känna om man är gravid ? Visste inte riktigt hur jag skulle formulera frågan, så jag skriver lite bättre här istället. Jag skulle ha haft mens för dagar sen, men ingenting än. Har använt clearblue och det. Det säkraste är helt klart att bege sig iväg för att inhandla ett graviditetstest om du misstänker att du kan vara gravid.


Jag har försökt känna men jag tror bara att det är urinblåsan jag känner än så länge. Jag är gravid och känner mensvärk i livmodern. Din livmoder börjar växa redan från dag ett och ofta kan detta kännas som molande mensvärk. Lite obehagligt, men det gör inte ont.


Det är dessutom helt normalt och kan finnas kvar under hela graviditeten, eller bara i perioder under graviditetens gång. Det första tecknet på att du är gravid är att mensen uteblir, men man kan få en blödning men ändå vara gravid. Det beror på att när ägget fäster i livmodern så kan det komma en liten blödning, en nidationsblödning. Här kan du se mer filmer i vår serie Fråga barnmorskan ÅTTA ANDRA TIDIGA GRAVIDITETSTECKEN 1.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg