onsdag 27 mars 2019

Percy barnevik familj

Han berättar också om hur han tagit kommandot mot dödliga sjukdomar och hur han vill avsluta sitt liv. Den nu 70-årige före detta toppchefen bor till vardags i London, men är på besök i Sverige för att lansera sin nya bok ”Jag vill förändra världen”. I dag viger han all sin tid och mycket av sina pengar åt att hjälpa kvinnor i utvecklingsländer att starta företag.


På 60-talet gjorde han ett test som visade att han var olämplig som chef – och fick sedan 200. I dag ägnar han sig mest åt biståndsorganisationen Hand in Hand och de egna barnbarnen.

Nu står han anklagad för sexbrott i London. Anklagelserna riktades mot honom från en vuxen person i april, sade en talesman för Scotland Yard till Expressen i går kväll. He is the co-founder of the non-profit organization Hand in Hand. Det är mitt livs största projekt, säger han. Ett område som han onekligen har en stor erfarenhet av.


Har du en miljard fattiga spelar det ingen roll var du börjar, så vi tar familj för familj. Området där han bor tillhör Västerleds församling.

Detta bolag driver uthyrning av båtplatser. Kämpersviks tomtförsäljning äger också en av samhällets småbåtshamnar. Där har han startat ännu ett privat företag. På Sveriges Radios hemsida står det att han är född i Simrishamn och bosatt i London.


Men Percy var ett år gammal då familjen flyttade till Uddevalla och han har fortfarande anknytning till staden, trots att han mestadels vistats på annan ort. Han har två barn från ett tidigare äktenskap. Stolt: Man lever bara två gånger. Men den legendariske företagsledaren har inga planer på att sluta jobba. För att stimulera till initiativ och risktagande betonade han vikten av att misstag accepteras i en organisations miljö.


Det bästa är att ta ett initiativ och göra rätt. Näst bäst är att ta ett initiativ och göra fel. Med kort varsel har han informerats om ett närstående möte på industrikoncernen ABB:s huvudkontor i Oerlikon, Schweiz. Förhoppningen är att entreprenörer ur den yngre generationen ska ta vid.


Rustan Panday är en dem som plockar upp facklan. Jag hade definitivt själv behövt en bok med samlade råd när jag var verksam”, säger han till SvD Näringsliv.

Jag har aldrig mött en person med motsvarande styrka. En fara är förstås fartblindheten. Barnevik kan säkert driva igenom sin vilja.


We’re now up to almost 0new or expanded businesses every working day. Viss anpassning har gjorts så att en läsare utan svenska referenser kan ta till sig råden. Tyngdpunkten i boken ligger på effektivitet i genomförandet, ”execution”, vilket skiljer framgångsrika ledare och företag från mindre framgångsrika. Tag del av de okända detaljerna i hans spännande karriär, från barndomen i Uddevalla, stämningarna i familjehemmet, den tidiga relationen med hustrun Aina, studentåren i lägenheten med jordgolv i Göteborg. Den legendariske industriledaren berättar om minnen från näringslivet och det han kallar sitt ”sista, största och viktigaste” projekt - engagemanget i välgörenhetsorganisationen Hand in Hand.


Jag vet inte hur många gånger jag läst den. Jag skulle väldigt gärna vilja träffa honom och prata om allt han gått igenom och få veta mer om hans arbete i Indien med att skapa ett näringsliv för fattiga. Vilken är din djupaste kris?


Båda parter söker en samförståndslösning, säger han: - För mig är det mest tragiska att hamna i en tvist med det här företaget som jag har satsat så stor av mitt liv i, och där jag har så många vänner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg