Välj din favorit eller ge bort ett presentkort. Beställ din prenumeration enkelt online och få din tidning digitalt och i brevlådan. Unna dig en lyxig prenumeration.
Diskussionen om hur kvinnor och män presenteras i medier har pågått i decennier, inte bara i Sverige utan även internationellt. När man tittar på frågor som rör medier och ojämställdhet handlar det både om en skev könsrepresentation, dvs. Kvinnor är hårda och män är mjuka – eller? Medier påverkar våra bilder av hur det är att vara kvinna respektive man. Den plats som män och kvinnor förväntas ta uttrycks inte bara i vad som sägs, utan också i bilder och i vilka roller kvinnor och män kommer till tals.
Syftet med uppsatsen är att undersöka hur media beskriver män och kvinnor. Det jag ska titta på är alltså hur media beskriver män och kvinnor och hur detta står i förhållande till det genussystem som finns. För min undersökning har jag valt ut två tidskrifter, en som riktar sig till män , King och en som riktar sig till kvinnor , Solo. Att vara kvinna och brottslig är en motstridig relation som präglas av de invanda könsrollsmönster som skapats i samhället. Som brottslig kvinna avviker man således från den kvinnliga normen, som handlar om de föreställningar samhället byggt upp om hur en kvinna ska vara, men man lever inte heller upp till den manliga.
I nyhetsmedierna är kvinnorna relativt osynliga och om det presenteras är det i huvudsakligen som någons maka eller mamma. De granskas inte efter vad de har gjort utan hur deras yttre är. Efter genomförd analys kan uppsatsförfattaren konstatera att tidningarna till viss del reproducerar könsstereotypa bilder av kvinnor och män : kvinnorna som syns i tidningarna.
De människoskildringar vi ser i massmedierna är ofta stereotypa och bidrar till att gamla fördomar om män och kvinnor återskapas och förstärks. Samtidigt framställs kvinnan oftast som vacker, sexig. Det borde vara en självklarhet att män och kvinnor ska vara jämställda i massmedia. Men allt för ofta ser jag skillnader i hur män och kvinnor porträtteras i allt ifrån på tv till tidningar.
Det är även bevisat genom forskning att män tar generellt sett mer plats i tv-rutan och i tidningar än vad kvinnor gör. Uppsatser om MäN OCH KVINNOR GENUS TIDNINGAR. Sexualiserade gravida som skrattar med en sallad Jag hittade nyligen en jätteintressant studie om vilka hälsobudskap som framställs i graviditetstidningar. Studien är amerikansk, vilket kanske bör framgå så här i början. Behandlas kvinnor som begår våldsbrott eller brott mot barn hårdare i tidningen än de kvinnor som begår brott som inte bryter mot det stereotypt kvinnliga ( kvinnor som begår andra typer av brott), och i så fall hur ? Får kvinnor som begår icke-våldsbrott mildare behandling i tidningen jämfört med män som begår liknande brott.
En förhoppning med studien är att kunna bidrar med ökad kunskap kring hur kvinnor och män framställs i ett modemagasin. Att män och pojkar samlas i gäng, de må vara fotbollshuliganer, politiskt extrema grupper eller medborgargarden är vardagsmat. Pone-ra att dessa grupper skulle bestå av enbart kvinnor. Finns det olika måttstockar kring män och kvinnor när det gäller våldsamma yttringar?
Jämställdhet En analys av hur tidningarna Dagens Industri och Affärsvärlden beskriver chefer visar på att det finns många könsstereotyper. Till exempel är män är aktiva och jagar efter framgång medan kvinnors karriärer förklaras med hjälp av väder – de får vind i seglen. Därför valde vi att granska reklam ur ett genusperspektiv.
Vi har också valt att använda oss av dessa begrepp, men i begreppet kvinnor inryms även flickor och i begreppet män inryms även pojkar. Definition av jämställdhet Jämställdhetsombudsmannen (JämO) definierar jämställdhet som ”lika villkor mellan kvinnor och män ”3. En analys om hur män och kvinnor framställs på olika tidningsomslag, hur det skiljer sig åt och varför det gör det. Analysen utgår från följande frågeställningar: - Varför finns det skillnader mellan män och kvinnor i tidningar ? Vilken syn ger skildringarna oss på män respektive kvinnor ? Var och hur skildras kvinnor och män ? Kommentarer och reflektioner LÄNSSTYRELSEN I NORRBOTTENS LÄN.
Denna rapport har studerat hur kvinnor och män skildras i norrbottniska massmedier – dagstidningar, TV och radio. Hur påverkas vi av detta? Studien har utförts av Institutionen för arbetsvetenskap vid Luleå tekniska universitet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.