fredag 21 oktober 2016

Bra ämnen att skriva om

Det ska vara något ämne som jag lätt kan hitta vitt skilda för-argument till samt något motargument som jag ska kunna besvara. Skriv ett brev till ditt barn. Så kommer det alltid att vara.


Vi vill samtidigt göra mycket mer. Vi tänker fortsätta att erbjuda en fri samhällsdebatt, utan yttre påverkan, som är öppen och tillgänglig för alla. Samtidigt så har vi mängder av idéer.

Vi tror att vi skulle kunna bli så enormt mycket bättre. Men för att detta ska bli verklighet krävs större. Jag tänkte kanske skriva om islamofobi, tiggeri eller om åskådareffekten. Vet inte vilket av de tre ämnena jag borde välja.


Vad tycker ni om mina förslag? Passar ämnena ens det programmet jag läser? Att komma på relevanta ämnen som är intressanta för dina kunder att läsa om behöver inte vara så komplicerat som du kanske tror.


Om lunarstorm var också bra , men svår att skriva om.

Mac eller PC var också bra , men lite svårt att veta var man skall börja. Kommer ni på fler ämnen ? Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck Fför att försöka igen eller Fför att avbryta. Du ska veta att minuter är väldigt kort tid att göra en bra presentation på. HLR och liknande är ett bra ämne så hinner du aldrig igenom det viktiga på den tiden.


Om du tycker att frihetsgudinnan är intressant så välj den, då kan man välja att hoppa över grejer när du märker att tiden blir knapp. HUR man skriver en krönika eller hur man ska gå tillväga för att skriva i en tidning har jag skrivit om här. Men VAD ska man skriva om ? Ja, det är en mycket bra fråga. Ni ska bara veta hur många gånger jag sitter och har panik innan deadline då jag verkligen inte vet vad jag ska skriva om. Tipset då är att göra det enkelt.


Förklara svåra fackuttryck. En bra arbetsmetod kan vara att skriva ner några frågor och sen kolla att den som läser insändaren får svar på frågorna i texten. Tänk dig att en person som är intresserad av det du tänker skriva om , men som inte har så stora kunskaper i ämnet , ställer frågor till dig för att förstå ditt budskap. Ska skriva en utredande uppsats i svenska C, uppsatsen ska bli på ungefär sidor där mitt ämne ska behandlas på cirka av dom (resten är framsida, källhänvisning osv). Jag har svårt att komma på vad som intresserar mig och skulle helst vilja ha förslag på vad du själv skulle vilja skriva om eller läsa i en uppsats.


Med dessa metoder kommer du alltid ha roliga, intressanta och bra bloggämnen att skriva om på din blogg.

Om du själv inte har förstått vad du skriver , kommer läsaren inte heller att förstå. När skribenten själv inte har förstått uppstår logiska luckor i texten. I vissa lågbudgetfilmer kan logiska luckor uppstå, exempelvis kan en bil köra ut till vänster i bild och sedan komma inkörande från höger i nästa klipp. Om du inte har några som helst åsikter eller tankar om ämnet blir det svårt att skriva en bra krönika. Ett bra sätt att komma igång när man ska välja ett ämne , är att börja tänka efter när något sist berörde dig eller engagerade dig.


Det råkar nämligen vara så att det finns mängder med forskning som visar att olika typer av spel tvärt om kan vara precis vad barn och unga behöver, och att det faktiskt hjälper dem att klara skolan bättre. En av de som skrev var Fragbitechefen Pontus Eskilsson, som på ett föredömligt sätt fördömde Tobés utspel. Jag vet inte vad jag ska ha för ämne.


Jag vill helst ha ett argumenterande tal om något ämne som inte är så jättevanligt, något intressant och kanske annorlunda (helst inte ämnen som skoluniform, abortfrågan etc då dessa är vad majoritet av klassen kommer att välja). Viktigt i en krönika är just att den är personlig, den ska alltså innehålla krönikörens egna tankar och kommentarer. Krönikor kan skrivas ganska fritt, men vissa punkter är bra att alltid tänka på. Du behöver inte skriva om ett unikt ämne , men ditt uttryck och din vinkling behöver vara originella.


Rockjournalisten Elin Unnes skriver krönikor för Allt om trädgård. Hon har valt att rikta in sig på porträtt av ”odödliga odlare”, men skriver också om företeelser som stadsodling. Uppsatser om BRA äMNEN ATT SKRIVA OM.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg