fredag 22 december 2017

Hur känns en gravidmage i början

En sån där kul grej som jag har tänkt på sedan jag blev gravid är att ingen, absolut ingen, har berättat om hur det verkligen känns i magen att vara gravid. Jag levde i tron att man känner inget förän barnet börjar sparka, innan det så är det liksom vilken dag som helst mellan mens. Men vad fel jag har haft.


Hur känner man skillnad på fettismage och. I början känns det tydligt att hela livmodern drar ihop sig, det är som en liten kramp, men den värker också som mensvärk. När värkarna blir starkare känns det som en våg av smärta som börjar någonstans nerifrån och sköljer upp över magen och det gör så ont som det aldrig någonsin gjort.

I över år har Gravid varit en informations- och inspirationskälla för gravida kvinnor. Har själv haft ont ändå från starten, det var så jag märkte att jag var på smällen. Nu i vecka känns det som att jag hostar ut magen vid naveln om jag inte håller för tycker vi tjejer borde starta en stiftelse för bättre forskning kring graviditet och kvinnohälsa Ska fortsätta läsa! Att resa tillsammans som par kan vara hur kul som helst. Ni lär känna varandra mer på djupet och får gemensamma minnen att skratta åt tillsammans när ni kommer hem.


Fingrar och tår och fjäderlätt hår, en blick så klar som såge du tusentals år. Sen får man ju lita på att rådgivningen har koll på att bebisen växer som den skall, vare sig andra runt omkring en tycker att magen är för liten, för stor eller helt passlig. Alla kroppar är så otroligt individuella så det går omöjligt att jämföra en gravidmage med en annan, även om man har beräknat i samma dagar.

Har moderkakan i bakvägg, annars hade det kanske inte känts så tydligt redan. Läste nånstans att det kan dröja till v innan partnern kan känna. Som beskrivits ovan, känns som lätta fisksnärtar i början.


Eller lite som när en fisk simmar förbi benet liksom. Jag frågar eftersom jag själv sitter här med värkar, vet inte om det är för eller riktiga. Fin gravidmage du har.


Spelar ingen roll om man har en stor mage eller liten. Huvudsaken att du vet själv, att ni väntar barn! När min mamma väntade mej, så trodde en del att hon väntade en stor kille. Vi blev bara flickor i min familj. I Januari blev jag även gravid på första försöket på nr.


Jag delar med mig av det mesta men just nu är det stor fokus på att ”äga” den här graviditeten och se till att den inte blir som de tidigare två. Så det är ganska individuellt! Själv känner jag lite bubblor i magen men är inte säker på om det är min oroliga gravidmage eller bebisen som spökar. Fostrets huvud är nu lika stort som dess kropp och mäter i början av den tredje månaden cirka cm.


Det väger än så länge bara ungefär gram. Proportionerna kan jämföras med att när barnet föds är huvudet endast en fjärdedel av kroppens längd.

Runt vecka har naglar på barnets tår och fingrar vuxit ut. E ju som jag kallar det mullig i mig själv men med dottern såg jag inte enligt. Min mage har en tendens att svullna upp till en storlek som påminner om en gravidmage i typ 39de veckan.


Den här bloggen handlar om en resa från mullig,. Det är en bild på en Gravidmage med texten ”Min mage, mitt val,. Hon har avslutat året som världsetta två år i rad.


Det känns som att hon är tillbaka nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg