fredag 24 november 2017

Hur kunde du dikt analys

Hans röst va så djup att det dallrade till, uti löven på kvistar och grenar-Av ren ångest fick jag magknip och skakade i hela kroppen Hans blick var en sån som förstenar- det malde i huvudet på mig Men jätten såg snäll ut, han log lite smått- Jag. Det beskrivs hur livet har en mening, men att det viktiga är vad man gör på vägen. Den handlar också om att nå livets mål, döden, då själen får nytt liv och vår kropp bryts ner. Ferlin skriver om att han hyr ett rum hos en kvinna som fyller rummet med negativa ordspråk och fula bilder medan han sitter med ryggen i krum med ett sjukt och nervöst hjärta.


Diktanalys - hur gör man? Stagnelius börjar med att beskriva det vackra i naturen, hur fint allt kan vara.

Sedan skriver han om en pilt som springer runt i skogen och sedan sätter sig ner vid vattnet “i violens ånga vilar”. Hur bra livet kan vara. Finns platser i dikten? Vad är det som får dig att förstå det? Vad vill författaren säga med dikten, tror du ? Ge minst fyra anledningar.


Nu när du analyserat färdigt, läs dikten igen. Förhoppningsvis känns dikten mer färdig, mer hel, denna läsningen.

Motivera teman du kan hitta i dikten och ge exempel på andra verk! Skulle vara supersnällt om du bara kunde komma med lite tankar på någon eller några av frågorna. Tyckte den var så himla komplicerad!


Vad känner du när du läser den? Vad handlar texten om – på ett yt- och djupplan? Budskapet: Du skall vara den du är, inte gå runt och inbilla dig själv och andra att du är någon annan.


Vilken är din tolkning av dikten? Du skall hålla dina bikter för dig själv och fixa dina problem på egen hand. Det finns ingen annan som vet vad du vill och tänker och tycker om hur du sak leva ditt liv! Jag kände någonting på mig, men jag visste inte vad det var.


Det kändes tomt och ensamt, som om du lämnat mig, vad är det här för känsla? Jag kan inte vänta och vänta, jag måste få ett svar. Därför ska du avstå från välfärden, så att de får ett lika bra boende. Du ska inte tro att ditt handikappade barn, i behov av andningshjälp, ska ha rätt till LSS. Massor med importerade LSS-brukare har långt större behov av LSS.


Här hittar du en diktanalys och jämförelse av två av Gustaf Frödings verk, En ghasel och Strövtåg i hembygden. För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting.

Romantiken är känd för sina hyllningar till naturens skönhet, subjektiviteten, i relation till vad som är rätt och fel osv. Men det är kanske hyllningarna till naturen som är av relevans i relation till denna dikt , en skulle kanske kunna säg att diken hyllar det moderna samhällens skönhet, därav staden, i kontrast till hur. Jag tror att oförmågan att tolka poesi till en del härrör ur ett ideal om att konstupplevelsen ska gå till på det sättet.


Förklaringen till hur klädskåpet kunde rymma en hel värld lämnas därhän i Narnia, utan att problematisera vår förståelse av denna genrekonvention. Och sedan putsa fönsterna”. Denna mening är oförståelig för mig men jag får en bild av någon som putsar fönster på en skyskrapa. Det kan betyda att allt måste vara glasklart och man ska kunna genomskåda den andra och förstå hur den känner för att veta om det ska fungera att gå på hängbron.


Om man tänker sig på början av dagen - det är morgon, solen stiger, man vaknar och energin drar igång vilket samspelar sig med dikten - i början ville kvinnan göra allt hon kunde med honom, hon var upphetsad men för varje timme som går på dagen svalnar det, det blir kyligt och mörkt och för varje strof som motsvarar timme fick hon. Min spontana känsla av denna dikt är att dikten är en tröst och stöd för den människan, ensamma själen, som tar sin sista färd genom livet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg