måndag 27 november 2017

Ämnen till argumenterande tal

Sveriges största utbud av födelsedagstal från professionella talskrivare. Jag har fått en del förfrågningar om ämnen till det argumenterande talet. Här kommer några som jag drog ur min hatt. Man måste självklart inte välja något av dessa. För alla ämnen gäller att man kan vara för eller emot.


Ämnen till argumenterande tal

Tips på ämnen för argumenterande tal ? Hej, jag ska hålla ett argumenterande tal i svenska där min svenska lärare har sagt att man själv får välja ämne. Talet kan vara om exakt vad som helst men jag har en riktig idétorka så jag undrar om Sweddit kanske har något aktuellt eller intressant som jag skulle göra mitt tal om? Hoppas ni kan hjälpa mej, jag ska välja ett ämne att argumentera om i skolan. Jag gick en kurs i retorik och har mitt argumenterande tal (min) nedskrivet med rapport kring talets olika delar om du vill se. Mitt tal är rätt så basic men handlar dock om löpträning så det får ju ses som personligt.


Det är också en bra idé att skapa en stark inledning och en stark avslutning i ditt argumenterande tal , som både fångar uppmärksamhet och lämnar avtryck hos åhörarna. Guide till argumenterande tal. Få hjälp med att skriva ett riktigt bra argumenterande tal med vår guide. Jag har lärt mig att det i ett argumenterande tal alltid måste finnas något svar på tal till de som inte håller med om argumentet eller inte tycker som du. Därav vad som skulle kunna vara minus men det måste följas upp med att vi minsan tänk på det och hur vi löser problemet.


Ämnen till argumenterande tal

Jag ska hålla ett argumenterande tal på fem minuter på onsdag, och jag vet ännu inte vad jag ska välja för ämne. Orkar inte med sånt seriöst shit som dödsstraff, abort, fildelning med mera. Tråkigt och för vanligt. Vill hellre göra ett bra tal , men med någont lite mer annorlunda och intressant ämne.


Hej ska hålla ett argumenterande tal till svenska om varför mansnormer är dåligt. Har du några tips på hur jag kan skriva inledning och avslutning på ett bra sätt? Användning av retoriska stilfigurer var ett krav! Vad du än väljer, se till att få det riktigt argumenterande. Jag hade nyss argumenterande tal , tänkte mig inte riktigt för och gjorde ett helt generellt informerande tal.


Ämnen till argumenterande tal

Alla i klassen älskade det och sa att mitt tal antagligen var det bästa. Men eftersom det inte var argumenterande så fick jag F. En genomgång av det argumenterande talets tre delar. Förmågan att genomföra ett argumenterande tal är en del av kurserna Svenska och Svenska i. Talaren är förmodligen en man som vill hylla sin vän sedan många år. Talet har en något skämtsam ton och inbegriper en del samspel med lyssnarna, men dess. Finns det någon kreativ person som kan hjälpa mig att komma på ett ämne till ett argumenterande tal jag ska hålla nästa vecka?


Vill inte ha något allt för seriöst utan hellre något som sticker ut o som får folk att lyssna! Brainstorma med tips, alla är bra! I det här inlägget tänkte jag berätta om en övning som i all sin enkelhet stöttar eleverna i att vidareutveckla en första version av ett talmanus till en ännu bättre slutversion.


Det är såhär att jag ska skriva ett första utkast till engleskalektionen imorgon. Min fråga till er är vad ni tycker jag ska argumentera om? Vill ha något roligt :) Vet att en polare ska skriva om varför man bör onanera. När romanerna är utlästa ska frågan diskuteras i ett boksamtal. Steg två är sedan att de ska hålla ett argumenterande tal , där de får välja från några givna teser.


Jag argumenterar utförligt för ståndpunkter i olika frågor och bemöter invändningar. Jag presenterar på ett gediget sätt fakta och ger relevant bakgrund till mina argumenterande tal. Jag visar praktiskt mycket god insikt i kroppens betydelse för talandet.


Jag påverkas i hög grad av andras synpunkter på sitt talande. Argumenterande Tal : Dödsstraff Svenska A. Utkastet till ett argumenterande tal gällande dödsstraff. Eleven presenterar fakta och statistik, samt ger ett personligt perspektiv på ämnet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg