måndag 24 juli 2017

Hur kunde du dikt solja krapu analys

Som den där gången – har du glömt? Om busschauffören vill jag veta mera – jag ska gå ut och köpa boken kvickt. Hur låter inledningen av Karin. Hur kunde du Dig möter ingen.


Hur kunde du dikt solja krapu analys

Att samtidigt läsa och lyssna på dikter hemma i fåtöljen gav onekligen läsningen en extra dimension. Hans röst va så djup att det dallrade till, uti löven på kvistar och grenar-Av ren ångest fick jag magknip och skakade i hela kroppen Hans blick var en sån som förstenar- det malde i huvudet på mig Men jätten såg snäll ut, han log lite smått- Jag. Jag skriver till er för en väninnas räkning.


Heidi jobbar extra i kassan på Ica. Vi är Sveriges största katalog av dikter och noveller. Soljas modersmål är finska, men hon bor i Sverige och är helt tvåspråkig. Solja har vunnit SM i Poetry Slam två gånger. Hon skriver på svenska, men hennes dikter finns också översatta till finska.


Jag tycker att den är så träffande - den beskriver mig precis under tonåren och den efterföljande singeltiden där ett leende från någon fick mig att hoppas. Att missa bussen, vara särbo, dela ut direktreklam eller sakna mod att slå till när rätt tillfälle ges - vardagliga saker, men utmärkta ämnen för prosadikter. Analyser har gjorts av tre utvalda dikter skrivna av olika poeter.


Två av dikterna är upplästa av poeterna själva och en dikt är uppläst av en skådespelare. Analyserna avser de paralingvis-tiska elementen, (se vidare sid.20). Då materialet består av ljudinspelningar är den icke-verbala kommunikationen inte tillgänglig. Vår historia formar dikten , den lägger dikten i ett sammanhang som passar oss.


På sätt och vis skriver du om dikten så den passar dig. Jag kände någonting på mig, men jag visste inte vad det var. Dikten blir ett underlag.


Jag kan inte vänta och vänta, jag måste få ett svar. I Poetry Slam får en dikt vara tre minuter lång. Ursprungligen var mina dikter ganska korta, men flera dikter kunde hänga samman både rytmiskt och tematiskt, så jag kunde göra nya kompositioner av dem och därmed utnyttja tiden. Jag tyckte om det enkla med idén.


Hur kunde du dikt solja krapu analys

Det är väldigt mycket. På cd-skivan som också medföljer boken kan man höra hur det låter när Krapu framför sina texter. Krapu är flerfaldig SM-vinnare i Poetry Slam. Hade precis ett svenska nationella prov i läsförståelse. Kan någon förklara för mig hur denna dikt skall tolkas, jag förstår inte den!


Enligt gammal folktro så kunde inte Näcken vinna den kristerliga nåden och kunde inte komma till paradiset “Aldrig skådar dem ditt öga”. Den här dikten kan avspegla av när han som liten gick ner och funderade över Gud och om livet. Slangbellan, Sveriges författarförbunds pris för bästa barn- och ungdomsboksdebut för boken Jag behöver lillbrorsan.


Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Jag svarar på alla kommentarer, men inte på din ev. Eller vill du bara säga Hej?


För att komma ihåg och att läsa svaren kan du klicka i Avisera mig, så får du ett mejl när jag har svarat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg