tisdag 25 juli 2017

Förälskad i en äldre man

Mannen är år äldre än du, skild och alltså ledig men naturligtvis kompliceras det hela av att mannen är en god vän till din pappa och till hela din familj. En hel del förhållanden fungerar bra även om det finns stor åldersskillnad men jag ska inte sticka under stol med att många förhållanden kapsejsar. Jag är tillsammans med en år äldre man , är själv år. Han uppvaktade mig i många år, fast jag hade pojkvänner. Min sambo var då gift med flörtade diskret, men mina pojkvänner under årets lopp märkte och blev förbannade.


Sambon ingick i min familjs umgängeskrets, så sambon ingick rätt mycket i umgänget allmänt.

När man är förälskad sker en rad kemiska processer i kroppen som har stark inverkan på oss. Dopamin och fenyletylamin ökar lycka och får njutningskänslor att strömma till. Serotoninnivåerna gör så att du ”låser dig” vid personen och ser den som felfri. Jag kan förstå att en åring blir förälskad i en äldre man men jag kan inte tänka mig en åring bli kär i en såpass ung tonåring. Hade helt klart förstått om du var äldre.


Jag sj är tillsammans med en åring men det är helt klart stor skillnad. Detta var helt slumpat, jag fick nyligen en lägenhet pga en separation och han jobbar som vaktmästare i mitt område. Förälskad i en äldre man.


Du är här: FamiljeLiv.

Jag blev så småningom också tvungen att erkänna för mig själv att jag var hopplöst förälskad i henne”, skriver mannen som på gymmet lärde känna en kvinna som var hälften så gammal som han. De brydde sig inte om att han är åtta år äldre än min mamma och elva år äldre än min pappa – bara jag mår bra och trivs. Cecilia, 2 har varit gift med sin man Torbjörn i fem månader. Han är år äldre än henne. Det kan vara så att det egentligen är själva känslan av att vara förälskad som man är förälskad i, att personen det gäller egentligen har en underordnad betydelse, säger Leif.


Viktigt med självkännedom. Orsakerna varför vi trillar dit trots att vi är lyckliga med vår partner, varierar. Man talar ofta om vad äldre kostar samhället och hur mycket omsorg de kräver, men äldre gör själva ett enormt omsorgsarbete när de tar hand om varandra. Studien visade även att pensioneringen ofta är en tidpunkt då flera väljer att avsluta en gammal relation eller inleda en ny. Det är fortfarande vanligare för män att vara med en yngre kvinna än vice versa.


En engelsk studie visar att bröllop där maken är mellan sex och tio år äldre än makan utgör av det totala antalet bröllop, och bröllopen där kvinnan är upp till tio år äldre än mannen utgör endast. Jag gillar ju honom, och han verkar ju gilla mig. Och jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Men det skiljer ju år mellan oss.


Jag vet ju inte om det är rätt eller fel att bli kär i någon äldre. Särskilt med tanka på hur gammal jag är :S Behöver hjälp! De äldre kvinnorna är också mer bestämda och säger vad de vill att man ska göra.


Att båda är nöjda är viktigt för mig.

En gång var jag hemma hos en kvinna som bara hade en timme på sig, sedan skulle hon möta sin son. Det var faktiskt en speciell erfarenhet, att ha ett sexuellt möte under tidspress, att känna sig lite utnyttjad. Jag har blivit hemligt förälskad i en man på jobbet, och jag menar riktigt förälskad.


Problemet är att han är gift och mycket äldre än jag – jag är och han 55. Jag vet att han tycker jag är attraktiv, för jag märker att han kollar in mej och han är duktig på att flirta. Man har också kunnat mäta att en förälskad person tänker på sin kärlek procent av den vakna tiden, vilket kan ha ett samband med låga serotoninnivåer. Detta tillstånd påminner mycket om de tvångssyndrom som en del människor har.


Din kropp avslöjar dig. Betyder detta att man kan se på en person om den är förtjust? När den andre inte längre ”behövs” i den utvecklingsfas man befinner sig i är det lätt att känslorna svalnar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg