tisdag 10 april 2018

Försenad mens 5 dagar

Stort utbud av Dagmar på Boozt. Upptäck säsongens nyheter och de senaste trenderna. Se våra nyheter för säsongen nu! Köp dina favoriter från Dagmar här!


Vi har något för varje tillfälle!

Oregelbunden mens betyder att tiden mellan mensblödningarna är kortare än dagar eller längre än dagar. Det är vanligt att ha lite olika längd på sin menscykel. En försenad mens behöver inte betyda att det är någonting som är fel.


En del har alltid mer eller mindre oregelbunden mens. Min mens är idag dagar försenad vilket är väldigt ovanligt hos mig, jag har alltid haft en regelbunden mens och har inte heller känt av någon mensvärk nu. Har bara haft något som liknade mensverk för typ dagar sedan så var helt säker på att den skulle komma, men nej. Har tyvärr slarvat med skydd senaste månaden.


Andra vanliga orsaker till utebliven eller sen mens är stress och oro.

Det finns många orsaker som kan sätta mensen ur balans. Jag ska gå rakt på sak här. Jag och min man brukar ha sex lite utan kondom, sen när han börjar närma sig så tar vi på kondom och så. Har även förekommit finska rycket.


Men till sist kommer nog mensen ändå, om man inte är gravid alltså. Nåjaaa, ännu ett alternativ kan vara att du börjat med p-piller då brukar det kunna klotta lite och vara oregelbundet. Eller så kan man också få nån plötslig hormonell obalans, av någon osak som gör att mensen blir försenad eller inte kommer alls. Men den var ju dagar försenad och det är ju inte helt bra.


Särskilt som den gått som en klocka i år. Så det är kanske ett tecken på klimakteriellt mensstrul? Visserligen kan ju mensen bli förskjuten om man oroar sig, men det har den aldrig gjort tidigare för mig och den var iallafall en dag sen när jag började oroa mig.


Det är så att min mens har varit försenad nu i 7-dagar , fick min mens förra månaden dec och dena månaden verkar den inte komma alls. Jag är kissig hela tiden min mage är svullen och min apetit har ökat lite och jag får ont i mina bröstvårtor när jag rör den, Jag känner som att mensen är påväg men den kommer inte har känt det nu länge att min mens är påväg men inget. Negativt test vid försenad mens ? Som rubriken lyder, min mens är försenad och när jag tester mig visar det negativt.


Jag har haft en stark känsla att jag är gravi med humörsvängningar, värkande bröst och kissinödigheten. Men nu har jag testat mig med 5st stickor jag köpte på internet och alla visade negativt.

Det är möjligt att ha mens även om man är gravi men det är ovanligt. Det i särklass vanligaste sättet att upptäcka en graviditet är just utebliven mens. En blödning tidigt kan innebära ett tidigt missfall, men det kan också vara din kropp som inte hänger med och signalerar Stoppa mensen vilket den ska göra.


Mensvärk utan mens – ibland ”mensvärk” i flera dagar utan att mensen kommer. Uppsvullen och gasig mage. En stark, näst intill förlamande trötthet, särskilt på eftermiddagar och kvällar. Humörsvängningar – en del kan uppleva starka känslosvängningar och kanske skälla ut personer i omgivningen på ett sätt de inte brukar göra.


Att den stannar av och hoppar över någon dag , för att sedan komma tillbaka är lika vanligt som att den kan vara försenad någon vecka. Mindre oregelbundenheterna är heller inget att oroa sig för – men att föra en liten dagbok över sin cykel kan ge bättre förståelse över hur ens kropp funkar. Klimakteriet – åren innan mensen slutar helt blir menstruationen väldigt oregelbunden och kan variera i riklighet. Kom ihåg att menscykeln kan variera i några dagar och samtidigt anses som regelbunden.


Har du verkligen oregelbunden mens ? Det är först när menscykeln varierar i mer än bara några dagar i längd som den räknas som. Här svarar UMO:s barnmorska Therese Zetterqvist Eriksson på några av de vanligaste. Kan en tampong försvinna?


Tabletterna tas cirka 3-dagar före dets att mensen beräknas komma. När man slutar ta tabletterna tar det cirka två dagar innan mensen kommer. Förskrivningen av denna typ av läkemedel är som störst under sommaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg