onsdag 18 april 2018

Ensam utan vänner

Ensam utan vänner

Berätta om din ensamhet och hur du upplever den – chansen är stor att du upptäcker att du inte alls är ensam , utan att flera har det som du. Bjud in dig själv till vänner. Se det som att du gör dem en tjänst – människor blir lyckliga av att få dela med sig och göra gott för andra. Känsan av ensamhet grundar sig alltså inte på antalet vänner , utan om man känner sig nöjd med sitt sociala nätverk eller om man saknar fler människor att umgås eller ha kontakt med. Man kan sitta i en källare och aldrig prata med någon och ändå inte alls känna sig ensam.


Min sambo har vänner , både i staden där vi bor och i hans hemtrakter, men jag har endast honom. Han är även den enda jag kan prata me men jag känner att inte ens han förstår eller orkar lyssna på mig alla gånger. Han säger att hans vänner och familj är även mina vänner och min familj, men för mig är det inte så. Att hitta nya vänner har varit svårt och i dag lever hon ofrivilligt ensam , utan några direkt nära vänner.


Ensamhet är ett ämne som svenskar ogärna pratar om. Man skäms ju, säger nu 26-åriga Victoria Renebom. Det är hon långtifrån ensam om att göra. Jag känner mig ofta ensam och besviken på vänner. Jag upplever att jag alltid ger mer än jag får, det är oftast jag som tar initiativ till att ses och föreslå saker.


Vi är varken konstiga eller tråkiga utan bara ganska vanliga. På jobbet vet ingen hur ensam jag är. Där sitter jag med som alla andra i fikarummet och snackar.


Hon har en massa vänner och när hon skulle upp till fjällen med sitt kompisgäng, frågade jag om jag kunde hänga på. Detta har egentligen pågått länge, så det måste bero på mig. Jag har inga vänner utan är alltid ensam.


Ensam utan vänner

I den stad jag är född och uppväxt i så hade jag en del vänner , dock försvann många många, och jag saknade verkligen att ha nära vänner , eller en vän. Flyttade för studier till en annan stad och blev helt ensam. Det kan man starta en tråd där man söker vänner.


Dock ska man inte hoppas för mycket. I bästa fall blir det bara lite prat, sen inget mer. En del som skriver att de är ensamma vågar sen inte ta kontakt när man hör av sig. Tragiskt att många är så rädda för att träffa nya människor.


Du är inte ensam om känslan att vara ensam eller utan vänner. Se hur andra har tagit itu med sådana känslor. Ta reda på fakta om vänskap och ensamhet. Inte blir det bättre av att jag hamnat i den ålder då de flesta skaffar barn och bildar familj.


Jag märker hur svårt det är som singelkvinna utan barn att hålla kontakt med familjebyggande gamla vänner. Jag var väldigt, väldigt ensam ” Successivt tog kontakten mellan Nadja och hennes gymnasievänner slut helt. En tilltagande känsla av ensamhet kröp sig på när vännerna försvann. Det skulle jag kanske tänka mig om jag har en nära vän , men det har jag inte. Den enda jag åt middag med tidigare var min partner, men just nu har vi en paus och det ser inte så ljust ut , vi har gjort många försök att få det att fungera.


Det låter som att du och dina tidigare vänner befinner sig i olika faser i livet. De är antagligen trötta på det liv du vill ha (shoppa, festa, dansa). Jag föreslår att du vågar dig ut själv för att hitta likasinnade. Våga gå på krogen ensam.


Enligt den största undersökningen som hittills gjorts om ensamhet känner sig var tredje person ofta eller alltid ensam. Kanske är du verkligen ensam. Och skälen kan vara olika. Du kanske alltid har haft svårt att hitta vänner.


Eller så har det hänt saker i ditt liv som gör att gamla vänner har försvunnit och det är knepigt att. Biblisk princip: Job 12:12) Se fördelarna med att vara ensam ibland. En del känner sig ensamma så fort de inte är med andra.


Men bara för att man inte har människor runt omkring sig behöver man inte känna sig ensam. Då stjärnorna jobbar hårt, ofta är på resande fot, och aldrig vet om människor är ute efter att sola sig i deras stjärnglans kan det vara svårt att avgöra vilka som är ens riktiga vänner och inte. Du behöver inte vara singel eller ensamvarg för att vilja åka på semester ensam. Många ser det som frihet och lyx att få välja precis allt själv. Andra vill gärna resa, men har ingen att åka med.


Ensam utan vänner

Självklart ska du som ensam resenär också kunna åka utomlands. Citypolarna gör det lätt att hitta nya vänner och bekanta. Träffas över en aktivitet inom ditt intresse. Då är det ett bevis på att du är en intressant och duglig person, medan du som ensam blir betraktad som om det vore något fel på dig.


Jag tror att det är enklare att skaffa nya vänner om du redan har vänner. I januari gick Tina från idé till handling när hon startade sajten bryt-ensamheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg