måndag 20 februari 2017

En god människa enligt islam

En god muslim klär sig väl enligt de riktlinjer som finns i islam , för att visa blyghet inför andra och respekt inför sig själv och Gud. En god muslim håller sig undan det som är förbjudet och gör sitt bästa att följa det som är obligatoriskt och tillåter sig själv att njuta måttligt av det som är tillåtet. Detta betyder att en människa aldrig kan konvertera till islam utan revertera, det vill säga gå tillbaka.


Att leva i islam och som muslim innebär att leva i frid och harmoni med sig själv, andra människor , naturen och självklart med Gud. Att leva som muslim och enligt islam är att se livet som en gåva.

De har också samma grundare, Abraham. Dessa tre religionerna uppkom i samma område. Utifrån ett islamiskt perspektiv är detta orimliga kriterier för en persons värde – även om det tycks vara vad den moderna civilisationen fäster störts vikt vid. En muslim är alltså en person som underkastar sig och lyder Allahs vilja. Många betraktar islam som en enkel och lättbegriplig religion.


En muslim möter Allah i bönen och ansvarar helt själv för sin tro och sitt andliga liv, därför behövs inte några präster som står mellan Gud och människorna. Judendomen, kristendomen och islam riktar sig till samma Gud.

Rättighetsetik är en slags regeletik där en handling anses rätt om den främjar rättigheter och inte kränker någons rättigheter. En sinnelagsetiker anser att det avgörande för om en handling är rätt beror på personens sinnelag eller avsikter. Endast om handlingen utförs med goda avsikter är den rätt enligt sinnelagsetiken. För en femtedel av världens befolkning är islam inte bara en personlig religion utan ett helt levnadssätt. En stor del av att leva enligt Skaparens instruktioner är att ha en sund diet.


Att välja hälsosamma livsmedel är avgörande för en god hälsa. Gud säger i Koranen: Troende! Att lämna islam som religion är enligt traditionell sharialag en brottslig gärning som har påföljden dödsstraff. Det råder inte konsensus inom islam om att apostasi alltid ska straffas med döden, men de fyra största rättsskolorna inom sunni och en inom shia håller med om detta. Läran om Gud och människans förhållande till Gud är mycket central i islam vilket ger den en framstående ställning bland alla nutida och dåtida religioner”, säger Reid.


Gud körde ’’ Människan delar en egenskap med sin skapare – förmågan att skilja på gott och ont ut dem ur Edens lustgård som straff, men de hade inte fallit i synd eller blivit fördärvade. Islam är inte deism utan ren teism. Alltså har människan en medfödd känsla för gott och ont som inte har gått förlorad. Det var efter olydnaden som de kände sig skamsna.


Enligt muslimer existerar inte någon arvsynd.

Alltså behåller människan sin förmåga att skilja på gott och ont även om hon råkar göra det onda ibland. Människan är och förblir god. Det finns varken syndafall eller arvsynd enligt islam. Skillnaden är att den ena har en traditionell syn på att tolka den islamska läran och den andra har en modernare syn på läran. Efter döden: Efter döden, enligt islam , får man ett nytt liv och blir förd inför Allah och får stå till svars för alla sina gärningar.


Allah väger alla de goda gärningarna mot de onda. Det kan också handla om en skapelse som framskrider och blir allt mer komplex i takt med att nya och fler gudar avlas från en ursprunglig urgu som exempelvis Atum i det forna Egypten. En grundtanke inom hinduismen är att det egentligen bara finns en gudomlig kraft - Brahman - som kan liknas vid en världssjäl som finns i allt.


Men eftersom det är svårt för oss människor att tillbe en abstrakt världssjäl så visar sig Brahman också i många olika gudagestalter, var och en med sina egna förmågor och funktioner (jämför med katolicismens helgondyrkan ). Samtidigt, enligt Koranen, är Gud närmare människan än hennes egen halspulsåder och detta syftar på Guds immanens eller hans änglar som är i närvaro av i sin skapelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg