tisdag 11 juni 2019

Klorin mot mossa

Du hittar garanterat dina must haves hos oss. Passa på - Gäller hela utbudet. Köp professional stylers här. Sebastian Professional hårvård. Begränsad kampanj - Missa inte.


Unna dig äkta arganolja här. Foundation, concealers, Glow etc. Superrabatt på topprodukter här. Inte för att jag testat, men jag tippar att klorin funkar mot de flesta alger.


Grymt giftigt för de flesta vattenlevande organismer öht. Jag tippar också att ju spädare växt, desto större risk för skador på växten (även om det verkar finnas en del undantag enligt ovan). Med mossor hade jag personligen inte testat, de är ju rätt tunna. Jag testar med lite klorin på de inre plattorna och lämnar de yttre vid gräsmattan obehandlade så kan man ju jämföra och se hur bra klorinet fungerar Edit:Efter ha pratat med en granne så släpper ja nog klorinet. Fördelen med Nordsjöprodukten och mot ALG gentemot min tidigare använda Biltemaprodukt är att man kan blanda till lite högre koncentration om man har lite mossa som ska bort.


Klorin mot mossa

Ref Nelson som har som kan appliceras om mycket mossa. Dessa plattor har blivit fula pga all mossa som växer på dem. Har någon nåt tips på hur jag får dem någorlunda rena igen.


De är inte på något sätt perfekta men jag skulle så gärna bli av med mossan. Finns det någon kemikalie eller något annat medel som fungerar? Jag fick mossa på vår entrétrappa efter att ha högtryckat bort mossa på plattgången nedanför. Min mor tipsade mig om klorinlösning och skrubba.


Vilket jag gjorde och blev mkt nöjd med resultatet. Mossan som börjat ta över är nu borta och jag ska faktiskt testa på plattorna vid uteplatsen redan i helgen. Mycket skrubbande lär. Om dina stenplattor fortfarande är smutsiga kan du vänta till ytan torkat och hälla över fogsand eller stenmjöl på dem.


Försök sedan borsta bort smutsen med hjälp av från de fina sandkornen. Regelbunden rengöring med vatten och kvast får bort smuts alger och mossa. Ett alternativ är att slipa bort algerna: Strö ut fogsand över plattorna och sopa ordentligt. Kemisk lösning – Kemisk algtvätt, som man efteråt sköljer bort, kan hjälpa till att lösa problemet med.


Medlet lämnar efter sig en yta som mossa , mögel, alger och dyligt inte trivs att växa på. Dock gissar jag att man inte ska kasta den döda mossan i komposten, kan ju vara illa för mögel och sånt som jobbar med nedbrytningsprocessen. Dessutom ska man kanske kolla upp om regnvattnet rinner till kommunalt avlopp.


Det håller i flera år. Jag har själv nyligen köpt bensaltensid och sprutat ut med en begagnad takGTI-flaska, men jag har en känsla av att verkan blir bäst på tak utan tjocka mosslager. Har inte mossan släppt om någon månad blir det propplösare (natriumhydroxid) i stället, enligt tips i någon annan tråd här. Jag har tidigare rengjort trädäck med såpa och lite klorin , men misstänker att klorinet gjort så att skruvarna rostat lite.


När det samlas löv, mossa och barr på taket kan de ge upphov till vattensamlingar och så småningom fukt och läckage. Därför är det viktigt att få bort allt från taket som hindrar regnvatten från att rinna fritt. Du kan spola rent taket med en vattenslang, använda en lövblås eller sopa bort det som samlats där med en piasavakvast. Saneringsvätska mot alger, mossa och lav på alla ytor utomhus, t. Förhindrar även blånad på trä.


Grön-Fri håller ytorna fria från påväxt upp till år. Mossa kan även förorsaka att fukt kommer in under takpannorna till takpappen och där orsakar fuktskador och till och med mögel. Mossor är vanliga växter, bara i Sverige finns det runt tusen olika sorter och i hela världen är det uppemot tjugotusen arter. Alltså är det viktigt för takets bästa att man inte tillåter mossa att växa där. Förutom att vara mer eller mindre overksamt mot mögel på virke är klorin också mycket giftigt, och bör undvikas för vår egen hälsas skull samt för värnandet om djur och natur.


Dess nedbrytande egenskaper på ozonlagret gör att uv-strålning från solen kan skada oss allvarligt. Weibulls Stoppar mossa MossNIX innehåller järnsulfat och är ett effektivt och snabbverkande bekämpningsmedel mot mossa i gräsmattan. Stoppar mossa blandas med vatten och sprids med fördel ut med vattenkanna och spridarramp eller med tryckspruta. Mossa och alger får lätt fäste på trätrallar, tak mm. När det är blött blir det väldigt halt, för mycket mossa håller vatten som inte alltid är så nyttigt för det som mossan växer på och dessutom pryder det inte alltid sin plats.


Naturskyddsföreningen en kampanj mot klorin , där medlet pekades ut som miljöbov. Klorin marknadsförs av Colgate-Palmolive. Ta bort ogräs och mossa genom att spraya lika delar vatten och ättika. En gammal beprövad huskur för att få mjukt och glansigt hår är att skölja håret efter hårtvätt med msk ättika per liter vatten.


Klorin mot mossa

Missfärgade fingrar efter bärplockning bleks effektivt med ättikslösning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg