Nu när du gått igenom säljarens omdömen bör du lättare kunna skapa dig en egen uppfattning om säljaren. Om du inte kan skapa dig en uppfattning om säljaren kan det vara klokt att ta kontakt med säljaren innan du lägger ditt bud. Här finns svar på allt du kan tänkas fundera över.
Jag missade att lägga bud på en auktion, säljaren har inga fler auktioner ute. Finns det inget sätt för mig att få.
Lita på dina instinkter, om något känns misstänksamt så bör du kontakta säljaren innan du betalar, gärna över telefon. Tradera - Var hittar jag mailadress till en. Dessutom är det ett sätt att uppmuntra våra medlemmar till att följa villkoren i annonsen.
Säljaren får direkt meddelande om betalningen och kan skicka varan omedelbart, utan att behöva vänta på att insättningen syns på bankkontot. Jag köer en del på tradera och många använder vinnarmailet med info var man ska betala och mailar inte separat. Så vill vi gärna att du lämnar ett omdöme på säljaren när affären är klar.
Det hjälper både säljare och köpare.
Oftast får man ett vinnarmail av säljaren men har du inte fått något vinnarmail av tradera ? Vann en auktion i fredags morse och säljaren har inte hört av sig än. Men om du har betalt hela beloppet så kontakta säljaren och informera om detta, du kan även skicka med exempelvis en skärmdump på din betalning till säljaren för att visa att du gjort betalningen. Räkna inte med hjälp från tradera , det är mot deras regler, nämligen.
Du kan ju kolla med en storsäljare som personen handlat av och gå den vägen. Kolla på omdömessidan. Klicka på en auktion som personen vann. Kontakta , en bransch- och intresse- organisation för företag och organisationer som arbetar med seriös kundservice och försäljning på distans.
En gång på tradera då jag köpte från en ny säljare , men då betalade jag med Klarna så fick tillbaka pengarna då säljaren inte skickade varan och sedan stängdes hans konto ned. Just tradera tycker jag fungerar klockrent, går aldrig att skydda sig helt men där känns det som rötäggen rensas bort hyffsat snabbt. Han skriver att han kontaktat PayPal, men att dom säger till honom att allt är som det ska (inget fel hos dom). Jag skriver tillbaka att jag också ska kontakta PayPal.
Jag ringer PayPal och pratar med en. Plötsligt hör säljaren av sig och har ångrat sig. Vill betala tillbaka pengarna. Jag vägrar och säger att jag vill ha varan.
Sista svaret jag får är Då postar jag pengarna, har din adress. För någon vara får du aldrig! Sen satte den felaktigt negativt omdömme. Om varan är skicka men inte kommit fram inom rimlig tid är det du ( säljaren ) som gör en anmälan hos Posten.
Om leveransen förkommit i posthanteringen betalar du tillbaka köparens pengar. Med förhoppning om en snabb lösning. Använd dig helst av Paypal eller Klarna. De erbjuder säkra betalningar och man har även ångerrätt om varan inte stämmer överens med annonsen eller om varan inte skickas till dig. Sello gör det lätt för våra säljare , stora som små, att hantera annonser och order i volym!
Vi har daglig kontakt och ett utmärkt samarbete.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.