torsdag 29 mars 2018

Hur är det att vara kristen idag

Pinsamt är ett av orden som florerar när svenska troende svarar på frågan. Jag är inte alls förvåna säger Elin Engström, präst inom Svenska kyrkan. Vilken självbild och vilket självförtroende jag har. Om jag är en del i en judisk gemenskap som jag känner mig hemma i. Han förklarar att pinsamhetskänslor uppstår när vi gör små överträdelser av sociala normer i den grupp vi själva tillhör.


För det andra, en kristen är någon som i personen Jesus ser den ultimata förebilden för hur en människa ska vara och som därför eftersträvar att vara lik Jesus.

Det ser väldigt olika ut. Först när jag började läsa trodde jag inte att det skulle bidra till allmänbildning generellt men så är det , man bör nog vara lite påläst om religioner för att kunna hänga med. Sen så får man ju en vidare inblick i hur andra människor lever och så kanske man kan slipa bort fördomar för jag har med sådana, det har nog många människor.


Man blir kristen genom att tro på Jesus och bli döpt. Sarah är präst i Svenska kyrkan och berättar: ”Jag har alltid varit livrädd för att bli placerad i det kristna facket. För mig har det alltid varit omedelbart kopplat till att vara den jag inte vill vara. Svar: Först av allt är det bara att konstatera att de människor du talar om helt enkelt inte var kristna.


Att vi säger att vi är sekulariserat är nog kanske för att medierna tagit över högtiderna från sin betydelse.

Jag vet faktiskt inte varför. Sverige är kristet , så är det. Som exempel på hur kristna kan ha svårt att leva ut sin tro tar Paulsson upp samvetsfrihet och fallet med barnmorskan som vägrade att göra aborter. Att vara kopt i Egypten idag är att förvänta sig att varje religiös högtid kan förvandlas till ett blodba utfört av dem som förvägrar de kristna rätten att leva, försummat av dem som är satta att försvara denna rätt.


Men för detta anser jag man knappast behöver vara kristen. Och när det sedan gäller det jag skrev senast. Så tycker jag detta är en utav kristendomens absolut största fördelar idag. Nämligen det att man inom de flesta kristna församlingar idag kan diskutera så öppet om saker och ting. Jag skämdes ganska mycket, men det gör jag absolut inte idag.


Jag förstår att folk är nyfikna men vissa dagar hade det kanske varit lättare att heta Anna Andersson. Att tala med Gud ska vara den naturligaste saken i världen när man är Guds barn. Man ber hjärtligen och säger allt precis så som det är. Man är medveten om att allt är uppenbart för Gud. Att vara kristen tonåring idag innebär att kunna ta emot fördommar och skämt om sin tro och livsstil.


Inom kristendom, och religion i övrigt, så finns inga rätt eller fel i hur du tror. Du har din egen tolkning av de budskap du har fått. Min tolkning är att helvetet inte finns.

Vad som finns istället för att elaka människor ska bli snälla vet jag inte. Och vad är det vi missar om vi inte lyssnar på dem? Vad har du för erfarenheter?


Mårten Granlund är verkamhetsansvarig för organisationen Under Kevlaret som fokuserar på unga mäns psykiska hälsa och vill på olika sätt inspirera andra killar och män till att prata om känslor, be om hjälp och stötta varandra. Utan er klarar vi oss inte. Kristen är man inte bara för att man går i kyrkan utan kristen är man när man upplevt den uppståndne Jesus.


Därför är vi evigt tacksamma för ert stöd. För det andra är att du alltid vet oavsett om du hamnar i kris att du är helt omhändertagen och att du vet att “landar med båda fötterna på marken”. Ett är att samhället på olika sätt blivit alltmer väderberoende och sårbart. Ett annat är att media numera omgående rapporterar katastrofala väderhändelser från hela världen. Vad innebär det att vara jude i dag ? Upplever du mycket antisemitism?


Vad känner du inför svenska regeringens agerande gentemot Israel? Hur kan jag veta detta. Nationella ungdomsenkäten – hur är det att vara ung idag ? Här svarar unga själva på frågor om vad de gör på fritiden, hur det är i skolan och hur de upplever olika delar av sitt liv. Undersökningen riktar sig till unga mellan och år.


Här finns mer information om undersökningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg